Avatar billede jakl2 Nybegynder
15. juni 2009 - 12:20 Der er 12 kommentarer

Sæt session tiden op via .htaccess

Hej eksperter

Jeg har brug for lidt hjælp til at sætte session-tiden op i vores webshop. Kunderne klager nemlig over at deres kurv "dør" ganske hurtigt.

Derfor har jeg fået følgende mail fra vores udbyder:
"This is the code:
php_value session.cookie_lifetime 3600
php_value session.gc_maxlifetime 3600

However if it is not working it is because you will need to change also session save path with comand
php_value session.save_path"

Skal jeg så blot smide de to første linjer øverst i vores .htaccess-fil også burde det virke?
Avatar billede repox Seniormester
15. juni 2009 - 13:31 #1
Det er i princippet hvad du skal gøre ja.
Men inden du begynder på det synes jeg da det var interessant at vide hvad 'ganske hurtigt' er?

Vi har også haft kunder som modtog klager fra deres kunder vedr. session timeouts. Men 24 minutter (som er standard fra PHP) synes jeg nu ikke er 'ganske hurtigt'. Ofte viste det sig jo at kunderne rent faktisk var færdig med at lægge varer i kurven og derefter gik til kurven og så gik det galt derfra; så var der kunder der ikke lige gad at rejse sig efter deres betalingskort - eller ventede til en eller anden lige kunne komme hjem og vurdere købet og hvad der ellers ikke var i vejen.

Som de skriver; hvis de to linier du angiver først ikke virker, må du placere dine sessions et andet sted. Måske i en undermappe under webroden, så de ikke er tilgængelige fra HTTP.
Avatar billede jakl2 Nybegynder
16. juni 2009 - 14:14 #2
Det er folk, som er gået fra deres computer for så at komme tilbage igen senere.

Men der er også dem som tilføjer det til kurven også surfer lidt videre i et andet vindue også kommer fra det i et stykke tid. Så ryger kurven jo også.

Hvad der er mest "korrekt" er jeg ligeglad med, hvis det kan give flere salg at sætte tiden op ;).

Jeg prøver at sætte de to linjer øverst i min htaccess fil.
Avatar billede jakl2 Nybegynder
17. juni 2009 - 12:38 #3
Nu har jeg prøvet at have:
php_value session.cookie_lifetime 3600
php_value session.gc_maxlifetime 3600

I min .htaccess fil, som ligger i roden af vores shop: domæne/shop/.htaccess og ladet den stå logget ind i 30 minutter præcis, men efter der var den logge af.

Gør jeg noget forkert eller kan jeg prøve noget andet? Du skriver noget om en under mappe som ikke er tilgængelig fra HTTP?
Avatar billede repox Seniormester
17. juni 2009 - 12:45 #4
Ja, prøv at smide
php_value session.save_path /en/sti/som/du/har/skriverettigeder/til

i din .htaccess også.
Avatar billede jakl2 Nybegynder
17. juni 2009 - 12:52 #5
Foreksempel?

php_value session.save_path /var/www/www.domæne.dk/www/shop/

eller skal det være en speciel temp mappe?
Avatar billede repox Seniormester
17. juni 2009 - 12:58 #6
Jeg vil ikke anbefale dig at lægge dine sessions filer i en mappe der kan være tilgængelig fra HTTP.

Hvis du kan lave en mappe i /var/www/www.domæne.dk/ der eventuelt kunne hedde sessions (husk at give den frie skriverettigheder - altså 777) ville det absolut være det bedste. Så ville den jo hedde
php_value session.save_path /var/www/www.domæne.dk/sessions
Avatar billede jakl2 Nybegynder
17. juni 2009 - 14:11 #7
Nu har jeg prøvet at vente 30 minutter igen og den logger mig stadigvæk ud.
php_value session.cookie_lifetime 3600

Hvad er det 3600? Er det ikke en time i sekunder?

Hvad kan jeg ellers prøve?

I øvrigt så er det en windows server det ligger på, men stadigvæk php. Det gik lige op for mig.
Avatar billede repox Seniormester
17. juni 2009 - 14:27 #8
Hvad sker der lige for alle de windows servere her for tiden?
Er det overhovedet en Apache der kører på den?
Avatar billede jakl2 Nybegynder
17. juni 2009 - 14:32 #9
Det er wannafind der bruger det.

Det vil jeg tro, for htaccess filer virker. Men det gør de måske alligevel? Hvordan kan jeg nemmeste tjekke det?
Avatar billede repox Seniormester
17. juni 2009 - 14:43 #10
Spørg dem?
Uanset, så er det den rigtige måde at gøre det på. Hvis du ikke kan få det til at virke, vil jeg anbefale dig at tage fat i deres support og spørge hvorfor det ikke virker. Indtil videre har du gjort hvad du kunne.
Avatar billede jakl2 Nybegynder
18. juni 2009 - 08:39 #11
Det underligste er at det var dem der sagde at jeg skulle gøre det sådan. Jeg prøver at skrive til dem igen.
Avatar billede jakl2 Nybegynder
23. juni 2009 - 11:55 #12
I phpinfo(); vises den local værdi korrekt, men det virker bare ikke i praksis :/