Avatar billede montanus Nybegynder
09. juli 2001 - 23:25 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

hvad skal jeg vælge...=

hej, jeg vil finde ud af om jeg vil programmere i VB eller C(++), jeg ved godt C++ er sværest, men oxo bedre... jeg vil vide om man kan lave nogle ordenlige programmer med VB, i så fald, hvilke slags?
Avatar billede adagio Nybegynder
10. juli 2001 - 00:04 #1
Så vidt jeg ved kan man også lave meget advancerede programmer med VB, men VB er vist ikke så meget til spil. Jeg er selv kun en newbie i VB så hvor meget man kan lave ved jeg ikke helt, men efter hvad jeg har hørt skulle man vist kunne lave næsten lige så meget som med C++
Avatar billede egede Nybegynder
10. juli 2001 - 00:06 #2
Flash 5 er bl.a. lavet i C++
Avatar billede montanus Nybegynder
10. juli 2001 - 00:06 #3
jeg har ellers hørt at man ikke kan lave så meget med VB som med C++.....hmmm
Avatar billede montanus Nybegynder
10. juli 2001 - 00:07 #4
jeg er faktisk lidt mere intereseret i hvilke gode programmer og hvilke slags man kan lave i VB, for jeg ved godt man kan lave alt muligt cool i C++
Avatar billede montanus Nybegynder
10. juli 2001 - 00:08 #5
men hvad skal jeg bruge VB eller C++. jeg er ikke så glad for at jeg skal læse 2 bøger før jeg ved hvad sproget handler om, men jeg vil gerne bruge tid på det, men skal man læse alle mulige bøger får man kan bruge sproget?
Avatar billede cyb Nybegynder
10. juli 2001 - 00:11 #6
vb er stort set lige så anvendeligt som C++ til almindelig brugere programmer, generelt mener jeg kun man skal benytte C++ hvis man  skal lave kerneprogrammering, dvs. hvis programmet skal være fundament for vidre udvikling med komponenter byget ovenpå, eller hvis man skal bruge preformance.
I Vb kan man dog ikke (i den sidste version jeg har arbejdet med, det kommer hvis i de nye versioner) arbejde med flere tråde, dette kan være et problem til applicationer der skal udføre flere opgaver simultant.
Jeg mener at du skal vælge Vb hvis du vil have noget resultat hurtigt og hvis du vil lave alm. små programmer som en mailklient, et adresse eller videokartotek eller din egen browser kontrol. Men hvis du vil programmere Spil, server applicationer eller profesionelle komponenter så skal du helt klart vælge C++.
Hvis du bare gerne vil lære basis vidnen om programmering vil jeg klart råde dig til at kaste dig over Java.
Det vigtigste er at du får en generel forståelse for at næsten alt kan lade sig gøre i alle sprog. Det er som en Turing maskine, stort set alle modernede programmeringssprog er Turing ækvivalente og derfor kan de løse det samme sæt opgaver, det er bare et spørgsmål om hvorlang tid det tager.
Avatar billede montanus Nybegynder
10. juli 2001 - 00:15 #7
ok cyb, så du siger at jeg som \"ike en særlig vild programmør med store drømme\" skal vælge VB?
Avatar billede adagio Nybegynder
10. juli 2001 - 00:28 #8
jeps, det vil det vist sige :)

Og jeg mener også at jeg sagde at VB kan bruges til mindre end C++
Avatar billede montanus Nybegynder
10. juli 2001 - 00:44 #9
hvad mener du? \"VB kan bruges til mindre end C++\"
- ???
Avatar billede adagio Nybegynder
10. juli 2001 - 00:49 #10
VB var ikke lige det sprog man skal vælge vis man skal lave professionelle spil, her er C++ overlegen, men skal det til almindelige programmer er VB vist lige så god som C++
Avatar billede montanus Nybegynder
10. juli 2001 - 00:50 #11
ok, hvad hvis jeg vil lave at program ligesom GameSpy der kan se hvem der spiller på forskellige servere eller vil lave et program der fx fjernstyre en ftp over lan, kan man set med det program?
Avatar billede adagio Nybegynder
10. juli 2001 - 00:55 #12
Prøv at se denne her side, her findes mange programmer lavet i VB, så kan du se (og læse dig frem til hvad der kan laves):

http://www.planet-source-code.com/xq/ASP/lngWId.1/qx/vb/default.htm
Avatar billede cyb Nybegynder
10. juli 2001 - 00:55 #13
Ja VB har sine klare begrænsninger. Det er som sagt ikke muligt at lave flere tråde, og de object orienterede aspekter er ret sparsome samt muligheden for rekursive kald. Disse ting er irriterende og bliver efter Microsofts udsagn rådet bod på i den nye .net version. Her skulle specielt c# være mægtig kompetent, men indtil da er VB meget begrænset. Det er dog også begrænsningerne der giver VB sin styrke. VB er meget nemt at gå til og det er muligt meget hurtigt at lave nogle fede programmer fordi der er en masse biblioteker lige til at bruge. I C skal du enten bruge hjælpe funktioner som MFC eller STL eller programmere alt selv helt fra bunden, og tro mig selv med STL og MFC er det et stort arbejde at lave de samme applicationer som man kan lave på et par timer i vb. Jeg vil mene at man ikke skal ude lukke nogen af mulighederne men starte med VB og hvis ambitionerne slår til kaste sig ud i C++.
Avatar billede montanus Nybegynder
10. juli 2001 - 01:05 #14
ok tak skal du have cyp, nogle gode forklaringer