Avatar billede morticuz Nybegynder
12. juni 2009 - 09:14 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Loader ikke script hver gang

Hej eksperter.

Nu har jeg kæmpet og kæmpet med den her side, og jeg kan ikke rigtig få den fejl som min kunde får til at ske på min computer, men uanset hvad jeg har prøvet så får han den stadig.

En af siderne det sker på er den her:

http://www.vjstaldinventar.dk/Default.asp?id=43

Jeg har lavet den sådan at jeg har et javascript til at udregne hvor høj siden er så den kan sætte højden på den hvide kasse i midten (Den hvor scrollbaren kommer i vha overflow: auto)

Grunden til at jeg har gjort det sådan er fordi at der skal være de små top og bund friser, og så så jeg det her som den bedste løsning.

Problemet er at den ikke altid kalder det script her når min kunde han tester siden (og det skulle den jo altså gerne).

Jeg har kørt siden igennem en W3C Validator, og jeg har Javascript debugget siden, og synes ikke at jeg kan finde nogle fejl længere, men alligevel så får min kunde NOGLE GANGE når han hopper rundt på nogle af siderne den her fejl:

http://www.pedn.dk/vj.jpg

Altså som om at den ikke lige gider at loade det javascript som finder browser højde og får sat højden på de to kasser...

Er der nogle som har et bud på hvad det er jeg gør galt?

Worst case, er vel at jeg må lave siden om og ligge det hele i noget frameset?! :)

På forhånd tak

Peter :)
Avatar billede softspot Forsker
12. juni 2009 - 09:41 #1
Et alternativ til framesets er vel en tabel omrkring det hele... :-)

Bort set fra det, så kan jeg også genskabe den på en side der giver scrollbars i dit indholdselement (f.eks. http://www.vjstaldinventar.dk/default.asp?id=84). Jeg skal bare lige scrolle siden ned for at se fejlen, for umiddelbart ser siden OK ud, hvis man ikke scroller i hovedvinduet...

Jeg tror snarere fejlen ligger i fortolkningen af dit stylesheet, mere end det er en fejl i indlæsningen af scriptet, så det ville være i CSS'en jeg ville søge hvis jeg var dig :-)

Jeg er desværre ikke specielt ekspert i CSS, så jeg kan ikke lige præsentere en løsning for dig, men om ikke andet kan jeg måske med dette indlæg, få dig til at tænke i alternativer...
Avatar billede morticuz Nybegynder
12. juni 2009 - 09:55 #2
Hmm.. Det skal siges at jeg sidder på Mac og tester, og fejlen sker jo i IE, men jeg har så Parallels Desktop kørende, så jeg har en windows på også, men har prøvet og prøvet, men problemet kan jeg ikke få alligevel. Hmm... Men et CSS problem siger du? Kan godt være, men synes bare at når det er blevet W3C valideret så burde det da være i orden (det meste af mit CSS koder jeg altid på siden og ikke i en css fil... så synes den burde ha fanget det også?!)
Avatar billede softspot Forsker
12. juni 2009 - 10:04 #3
Ehm... to ting:

1. Du må have fat i en rigtig PC med en IE 7.0 (det er den jeg kan konstatere fejlen i) og teste på den, for der er jo en fejl (ikke dermed sagt at det er din skyld, men det er dit problem)... :-)

2. Bare fordi din side validerer er det ikke ensbetydende med at det fungerer i alle browsere (langt fra!).

Ikke for at være en lyseslukker, men sådan ser jeg din situation lige nu.
Avatar billede morticuz Nybegynder
12. juni 2009 - 10:19 #4
Synes bare det er sådan en voldsom løsning at gå ud og købe en ny computer :) Og det kunne jo godt være at nogle andre folk kunne se min fejl, som jeg tydeligvis ikke selv kan se.

Og fatter ikke det med at have fat i en rigtig PC... Altså det er jo ikke bare programmer der kører på Mac... jeg har Windows XP kørende på min maskine, som jeg har fået til et CMS system der kun kan køres via PC og IE, og går jeg fx på QuakeLive.com med min mac browser kan jeg ikke få lov til at spille fordi at jeg har mac, men går jeg ind via min IE i XP, så kan jeg godt... så kan ikke rigtig forestille mig at en simpel hjemmeside skulle behandle min måde at vise tingene meget anderledes end jer med PC... Jeg tænker mere at i måske har noget Antivirus eller Firewall eller noget andet skrammel installeret (Min er rimelig clean, da jeg kun bruger den til CMS)... jeg har AVG Antivirus installeret, men ellers ikke det vilde.

Og du siger det forekommer i IE7 og jeg ved at min kunde bruger IE8, så det er ikke kun den ene browser.

Men er der andre som har nogle gode bud er de meget velkomne :)
Avatar billede softspot Forsker
12. juni 2009 - 10:30 #5
Jeg kender ikke det software du bruger på din Mac, så det med at skaffe en PC, var nu mest for at fjerne enhver tvivl om at det kunne ligge i emuleringen (eller hvordan det nu fungerer på en Mac). Jeg kører i øvrigt på en Vista og har som dig installeret AVG (men også en million andre programmer og 1000 plugins i min browser).

Under alle omstændigheder, så opstår fejlen i IE 7.0 (og åbenbart også i IE 8.0), så det du vel har brug for, er et miljø hvor du kan genskabe fejlen, så du kan komme til at bearbejde og teste den, uanset om det så er en Mac eller en PC... ikk'?

NB: Jeg er ikke din "fjende" her, jeg forsøger blot at anskue din udfordring fra en anden vinkel, som måske kan give dig inspiration til at komme videre... :-)
Avatar billede morticuz Nybegynder
12. juni 2009 - 10:52 #6
Hehe helt fair :) Var heller ikke for at ryge totalt i forsvarsposition :)

Måske jeg lige skal prøve at lave en lille ekstra ting i det javascript som jeg stadig tror ikke bliver kaldt. Jeg synes bare at hvis det var CSS så burde det være hver gang det skete?! (Det er måske bare min logik)

Her tænker jeg at den sætter en farve på en boks eller sådan i det javascript, så man kan se om det bliver kaldt hver gang.
Avatar billede morticuz Nybegynder
12. juni 2009 - 10:54 #7
I øvrigt så er det script jeg snakker om det her:

http://www.vjstaldinventar.dk/js/browserinfo.js
Avatar billede softspot Forsker
12. juni 2009 - 11:19 #8
Det jeg tænker kan være problemet er, hvis den "hvid boks" er sat til at fylde 100% i højden (eller sådan noget), så kan det være IE bliver "forvirret" over det med overflow og "glemmer" at klippe det der rent faktisk flyder over.

Jeg ved ikke om det kan have noget med en manglende eksplicit erklæring af position:relative i den "hvid boks" at gøre, eller noget i den stil. Jeg synes IE til tider har udvist en vis ueninghed med andre browsere i, hvilke standardindstillinger de enkelte CSS-egenskaber skal have... men det er altså bare et skud (men en hurtig lille ting at teste).
Avatar billede morticuz Nybegynder
12. juni 2009 - 11:33 #9
Altså de to bokse det handler om er de her:

<div id="contentframe" style="BORDER: #000000 1px solid; BACKGROUND: #ffffff; WIDTH: 900px; POSITION: absolute; TOP: 112px">

<div id="content" style="VERTICAL-ALIGN: top; OVERFLOW: auto; WIDTH: 900px;">

Som hverkan har relativ positionering eller 100% i højden.

contentframe er den hvide boks, og content er den hver indholdet er i som skaber scrollbaren. De får hver deres højde sat da den hvide boks skal gå under bundfrisen, men scrollbaren skal hænge lidt længere oppe så der er plads til adressefeltet.

Ellers så kan det kan være at jeg ikke forstår hvad du mener. Kan det evt være at man skal give en eller anden højde, så IE har noget at ændre?!
Men igen... Hvorfor fejler den så ikke hver gang?! :)
Avatar billede softspot Forsker
12. juni 2009 - 11:44 #10
Prøv lige at ændre denne:

<div id="content" style="VERTICAL-ALIGN: top; OVERFLOW: auto; WIDTH: 900px;">

til:

<div id="content" style="position:relative; VERTICAL-ALIGN: top; OVERFLOW: auto; WIDTH: 900px;">

Jeg kunne have en mistanke om at IE ikke håndterer et element i et andet absolut positioneret element korrekt (det er det jeg mener med at IE - måske - ikke altid får sat standardværdierne. Jeg synes i det mindste jeg har kunne løse nogle positioneringsproblemer med elementer inden i et absolut positioneret element, ved at specificere position-egenskaben eksplicit på det indlejrede element...
Avatar billede morticuz Nybegynder
12. juni 2009 - 11:54 #11
Det er hermed forsøgt!? :)
Avatar billede softspot Forsker
12. juni 2009 - 11:57 #12
...og nu fungerer det i min IE 7.0!
Avatar billede morticuz Nybegynder
12. juni 2009 - 12:01 #13
DAMN!! Du kan slet ikke få fejlen til at ske mere?? :D

Så opretter du bare et svar, og jeg takker mange gange :)
Avatar billede softspot Forsker
12. juni 2009 - 12:09 #14
Nej, jeg har lige surfet "alle" siderne igennem (i menuen til venstre) og de sider med overflow har ikke nogen fejl længere.

Der er dog liiige noget med at siden kan scrolle et par pixels (der er scrollbars i begge retninger i IE 7.0), men det har mu(h)ligvis noget at gøre med body og/eller html's bredde og højde sammenholdt med margin og padding at gøre... igen er jeg ikke helt sikker på hvad der skal til for at den del spiller (jeg har ikke haft ansvaret for milimeterdesign på nogle sider - det giver simpelthen ikke mening, mine designerevner tager i betragtning, så jeg har ikke arbejdet så intensivt med CSS at jeg ved hvordan det kommer til at spille :D).
Avatar billede morticuz Nybegynder
12. juni 2009 - 12:52 #15
Hehe... Ja det så jeg godt da jeg prøvede at finde fejlen igen, men det må jeg lige rode med, men det her var mit store problem i hvert fald :)

Igen... jeg takker mange gange... den var jeg aldrig kommet på :)
Avatar billede softspot Forsker
12. juni 2009 - 13:44 #16
Velbekomme og tak for point :-)