Avatar billede kennethv Nybegynder
10. juni 2009 - 14:02 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvad udvikler man ASP i

Hvilket udviklingsværktøj laver man ASP i?
Avatar billede keysersoze Guru
10. juni 2009 - 14:10 #1
Der er ikke ét program der stikker mere frem end et andet - jeg tror det afhængig mere af hvordan man kan lide at programmere. Helt grundlæggende er Notepad en mulighed, en lidt større løsning men stadig meget tekstbaseret er HomeSite, større igen må være DreamWeaver og største må være Visual Studio. Notepad er selvfølgelig gratis, Homesite (hvis det kan fås mere) og DW koster og VS afhænger af version så det er alt mellem gratis og bestemt ikke gratis.
Avatar billede hnteknik Novice
10. juni 2009 - 14:15 #2
Dreamweaver, hvis det er klassisk ASp
Avatar billede kennethv Nybegynder
10. juni 2009 - 14:35 #3
Tja, det er ikke så avanceret det jeg skal have lavet.

VS i gratis udgave, hvor får jeg fat i den?
Avatar billede keysersoze Guru
10. juni 2009 - 14:55 #4
http://www.microsoft.com/Express/

Om det er avanceret eller ej afgør ikke så meget programmet - gevinsterne ved et program kan være syntaks-highlight, autocomplete og drag/drop html (hvilket dog ofte let kan være mere et tab end en gevinst), det gør ikke udvikling specielt lettere eller mindre acanceret, så skal du bare have sat to sider hurtigt sammen kan det måske hurtigere laves i Notepad end en stor download og installation af fx VS.
Avatar billede kennethv Nybegynder
10. juni 2009 - 19:00 #5
Tja, det er en side, hvor der er SQL select og update kald i. Men da jeg intet aner omkring ASP, men kender til det visuelle, idet at jeg koder i delphi, vil VS nok være at fortrække. Dog vil det være fedt hvis nogen kunne hjælpe mig med at strikke det sammen. Måske, er det dovenskab, men jeg orker ikke at sætte mig helt vildt ind i ASP, da jeg ikke ved om jeg kommer til at bruge det så meget. Jeg har forsøgt mig i PHP, fordi en kollega kender til det, men da jeg stødte ind i nogle store problemer, som jeg i min delphi verden synes er meget simple, ville jeg prøve ASP i håb at det ville kunne gøre det noget nemmere.

Så hvis du kender til ASP kunne du måske fortælle mig om det er muligt at bruge system variabler - du ved %USERNAME% - Er det bare lige til?
Avatar billede keysersoze Guru
10. juni 2009 - 20:24 #6
Hvis PHP ikke kan klare det kan ASP heller ikke - ASP er ikke videreudviklet de sidste snart 10 år hvorimod PHP hele tiden kommer i nye versioner. ASP har fået en arvtager i ASP.NET. Medmindre jeg tager meget fejl er Delphi også et sprog til klient applikationer hvorimod både ASP og PHP er server-sprog og derfor aldrig kommer i egentlig kontakt med klienten.

Det tætteste du nok kommer i ASP er hvad der ligger under Request.ServerVariables, men om de kan få fat i det ønskede tør jeg ikke sige, men jeg tvivler.
Avatar billede kennethv Nybegynder
11. juni 2009 - 09:02 #7
PHP kan godt gøre det som jeg har forstået det, men der er nogle ting der skal sættes op på IIS og jeg køre ikke IIS. Så jeg tænkte, jeg laver det så i ASP, for så burde det osse "bare" kunne flyttes fra testpc'en til produktionspc'en, i forhold til PHP. Det var ikke helt nemt at sætte op specielt når man ikke sådan lige ved hvad pokker man laver. Men er der ikke mulighed for at bruge VBS eller sådanne noget i ASP?

Jeg har behov for en måde at kunne adskille den ene bruger fra den anden og her havde jeg tænkt på %USERNAME%.

Det der er i det her er, at jeg skal have lavet 1 side, som er en formular, som en chef skal udfylde. Og jeg vil gerne være på forkant med at chefen ikke "bare" sende mailen videre til en anden som så kan udfylde formularen i hans/hendes navn. Og det var her at jeg tænte at %USERNAME% er forskelligt fra pc til pc. Jeg vil så udfra de informationer sammenligne det der står i en SQL db og hvis det er det samme, så må han godt rette i den record.

Kender du til en anden måde?
Avatar billede keysersoze Guru
11. juni 2009 - 09:32 #8
Avatar billede kennethv Nybegynder
11. juni 2009 - 09:55 #9
Se nu ligner det da noget. Jeg vil straks se hvordan jeg kan bruge det. Ved dog ikke helt hvordan pokker jeg skal komme igang. Jeg har hentet Visual Web Developer 2008 Express Edition og ligner nu et spørgsmåltegn. :)
Avatar billede keysersoze Guru
11. juni 2009 - 10:10 #10
activeserverpages.dk, html.dk og w3school.com har alle nogle starter-guides og tutorials til ASP.
Avatar billede kennethv Nybegynder
17. juni 2009 - 09:25 #11
Læg gerne et svar.

Er du ellers god til VWD og om kring SQLDataSource?
Avatar billede keysersoze Guru
17. juni 2009 - 17:57 #12
Jeg arbejder med den fulde VS - men det er et stykke hen ad vejen selvfølgelig det samme. Standard DataSources arbejder jeg sjældent med.
Avatar billede kennethv Nybegynder
24. juni 2009 - 11:50 #13
Nu siger du VS. Den jeg har er Visual Web Developer 2008 Express Edition. Hvordan kan man i den lave ASP, altså ikke ASP.NET?
Avatar billede keysersoze Guru
24. juni 2009 - 12:50 #14
Jeg har ikke selv lavet ASP-projekter i VS - højst åbnet enkelte ASP-filer i VS, så hvordan man decideret arbejder med det i VS på bedst mulig måde kan jeg ikke svare på men mon ikke der er lidt svar her; http://www.google.dk/search?hl=da&q=%22visual+web+developer%22+classic+asp&meta=
Avatar billede kennethv Nybegynder
24. juni 2009 - 13:38 #15
Ok. Man kan du hjælpe mig videre i mit andet spørgsmål?