Avatar billede pnr Nybegynder
03. juni 2009 - 13:53 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til at roter billede

Jeg har brug for at lave en funktion der kan roter et billede.
Jeg har 2 knapper en til at roter 90 grader den en vej, og en til at roter 90 grader den anden vej.

Er der så nogen der kan give mig noget kode som kan ovenstående?

På forhånd tak!
Avatar billede softspot Forsker
03. juni 2009 - 14:08 #1
Der findes en metode på Bitmap-klassen til netop dette formål. Den hedder RotateFlip(). Se mere om denne her: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/system.drawing.image.rotateflip.aspx
Avatar billede pnr Nybegynder
03. juni 2009 - 15:05 #2
Hej Softspot

Tak for din kommentar!
Jeg har leget lidt med den metode, men jeg synes ikke at jeg kan få den til det jeg gerne vil. Kan du evt. vises et eksempel på hvordan jeg roter et billede 90 grader den ene vej og et eksempel den anden vej?
Avatar billede softspot Forsker
03. juni 2009 - 15:21 #3
Det må være noget i stil med dette:

using System.Drawing;

class MyImaging
{
  public MyImaging() {}
  public static Bitmap RotateLeft(string path) {
    using(Bitmap bmp = new Bitmap(path)) {
      bmp.RotateFlip(RotateFlipType.Rotate90FlipNone);
      return bmp;
    }

og så bruges den således:

Bitmap bmp = MyImaging.RotateLeft("c:\\images\\test.jpg");

hvorefter der gerne skulle ligge et billede som er drejet 90 grader (med uret formoder jeg, men ellers benytter ud blot RotateFlipType.Rotate270FlipNone for at rotere den anden vej...).
Avatar billede pnr Nybegynder
03. juni 2009 - 19:29 #4
Tusind tak for det, jeg havde lige overset dem med flipnone :)
smid et svar så er der point!
Avatar billede softspot Forsker
03. juni 2009 - 22:28 #5
Velbekomme :-)
Avatar billede softspot Forsker
04. juni 2009 - 08:30 #6
Tak for point :-)