Avatar billede hoejgaard Juniormester
02. juni 2009 - 21:56 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Definition af og fordele ved .NET

Jeg overvejer at gå igang med at lære .NET teknologien at kende.
Jeg har dog lidt svært ved at blive klog på hvad fordelene er ved det, og hvad det kan ?

Jeg har noget kendskab til PHP og MySQL
men hvordan adskiller .NET sig fra det ?

Håber i herinde kan gøre mig klogere på .NET , og hvad der også skal til for at komme igang med det.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2009 - 22:12 #1
Det kan der jo skrives tykke boeger om, men her er mit bud paa den korte version.

Fordelene ved .NET er:
* en samling af programmerings sprog som er nemme at integrere
* med et stort standard bibliotek

Forskellen mellem .NET og PHP er:
* .NET kan lave desktop apps, windows services, web apps, web services mens PHP stort set kun bruges til web apps
* PHP er dynamisk typed mens de fleste .NET sprog er statisk typed
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2009 - 22:13 #2
Du kommer igang med .NET paa samme maade som du kommer igang med alt muligt andet: du starter og laerer hen af vejen.
Avatar billede hoejgaard Juniormester
03. juni 2009 - 10:09 #3
arne
hvad mener du med dette ? :
"* PHP er dynamisk typed mens de fleste .NET sprog er statisk typed "

Ja der er ikke andet for end at starte fra bunden :-)

Skal det forstås sådan at .NET som vist nok er microsofts opfindelse er en platform, hvor på man kan benytte mange forskellige programmeringssprog sammen ??
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juni 2009 - 14:49 #4
I C# og de fleste andre sprog erklaerer du variable til at vaere af en given type. I PHP har variable ikke faste typer.

I C# giver foelgende fejl:

int v;
v = 123;
v = "ABC"; // <---- fejl her

I PHP virker foelgende:

$v = 123;
$v = "ABC";
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juni 2009 - 14:51 #5
Alle .NET sprogene kan fungere sammen og bruger samme bibliotek.

Hvis du har et .NET bibliotek saa kan du bruge det fra baade C# og VB.NET - og du er helt ligeglad med om biblioteket er lavet i C# eller VB.NET eller noget mere eksotisk.
Avatar billede hoejgaard Juniormester
05. juli 2009 - 20:50 #6
læg et svar arne_v
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juli 2009 - 21:30 #7
svar