Avatar billede erlandsen Seniormester
02. juni 2009 - 19:43 Der er 5 kommentarer

ugenummerering

jeg skal have lavet en formel der beregner hvor mange uger der er ud fra en startuge og en slutuge.

da uge numrene går over flere år - så har jeg valgt at døbe mine uger yyy-ww - og det betyder f.eks. at uge 5 til 10 skrives således:
startuge 2009-05 slutuge 2009-10

jeg skal således have lavet en formel der kan komme frem til at der er 6 uger.

ligeledes skal formlen kunne tage højde for skift i årstal - dvs. f.eks. uge 2009-52 til 2010-01 giver 3 uger (uge 52, 53 og 1).

jeg tænkte på f.eks. at nummerere ugerne fortløbende fra f.eks. år 2000 og herefter at lave en simpel formel der trak de to tal fra hinanden - men ved ikke om der er andre smarte måder?
Avatar billede mugs Novice
02. juni 2009 - 19:55 #1
Hvis du har dato med i db, kan du bruge DateDiff i en forespørgsel:

Udtryk1: (DateDiff("ww";[Dato1];[Dato2]))
Avatar billede erlandsen Seniormester
02. juni 2009 - 20:19 #2
tak.
desværre kan jeg ikke helt bruge formlen da jeg skal kunne beregne hvor mange uger jeg har en borger inde og her mener jeg ikke kun at 14 dage / 7 = 2 uger for i princippet kan 3 dage også være to uger.

lad mig vise et eksempel.

fra mandag d. 1/6-09 til mandag d. 8/6-09 er der gået 8 dage - og da vi skal have penge for påbegyndte uger skal vi have for to uger.

det samme gælder for perioden mandag d. 1/6-09 til søndag d. 14/6-09 - der skal vi også have to uger.

endelig skal vi også have to uger for perioden
fra fredag d. 5/6-09 til mandag d. 8/6 - selv om der kun er 4 dage...
Avatar billede mugs Novice
02. juni 2009 - 22:07 #3
Fandt denne i et hjørne af min HD, hvor jeg ikke kommer hver dag. Ikke afprøvet i forhold til din funktion:

Dim Temp As Double
Dim decuge As Double
decuge = (DateDiff("d", Dato1, Dato2) + 1) / 7
Precision = 1
Precision = Abs(Precision)
Temp = Int(decuge / Precision) * Precision
If Temp = decuge Then
ceiling = decuge
Else
ceiling = Temp + Precision * Sgn(Temp)
End If
If ceiling = 0 Then
ceiling = 1
End If
MsgBox ceiling & " påbegyndte uger"
Avatar billede erlandsen Seniormester
03. juni 2009 - 23:39 #4
hvad for et objekt skal jeg lave dette i ?
Avatar billede mugs Novice
04. juni 2009 - 08:32 #5
Din formular.