Avatar billede gedekid Nybegynder
02. juni 2009 - 13:31 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

htaccess url rewrite

Hej eksperter,

jeg sidder med en .htaccess jeg skal ha' til at lave nogle pænere URLs, men der sker ikke rigtig noget - så et eller andet gør jeg forkert..

jeg har en url der hedder catalogue.php?menuID=1&title=titel

den vil jeg gerne ha' til at hedde /catalogue/titel/

Skal lige siges at jeg kører den på localhost..

Min .htaccess ser p.t. sådan her ud:

DirectoryIndex index.php

Options +FollowSymLinks
RewriteEngine on

RewriteRule ^calatogue/([0-9]+)$ /catalogue.php?menuID=$1&title=$2 [L]

og URL ser stadig sådan ud i både HTML og adresselinie:

catalogue.php?menuID=1&title=title

menuID er id'et på menupunktet fra databasen og title er så menutitlen...
Avatar billede showsource Seniormester
02. juni 2009 - 22:27 #1
Jeg er ikke haj til mod_rewrite ( heller ikke ), men du får næppe en url til at være:
/catalogue/titel/
og så kunne få fat i menuID og title, medmindre du ændrer rewriterule

Denne virker for mig, så php får fat i menuID og title:

RewriteRule ^calatogue/([^/]+)/([^/]+)/?$ /catalogue.php?menuID=$1&title=$2 [L]

Derudover, for at kunne bruge .htaccess, skal du tillade det for det dir du vil bruge det i.
Det gør du i din httpd.conf
Og når apache ikke vil som du ønsker, så tjek gerne error.log !
Avatar billede showsource Seniormester
02. juni 2009 - 22:27 #2
Avatar billede gedekid Nybegynder
03. juni 2009 - 09:24 #3
Det ser ud til at virke... _MEN_ jeg er så lidt i tvivl om hvordan jeg skal omskrive mine URL's i PHP (første gang jeg leger med mod_rewrite)...

Min menu udskrives således:

    function leftItems() {

        $items = "SELECT * FROM leftmenu";
        $items_res = safe_query($items)or die(mysql_error());

        while($items_row = mysql_fetch_array($items_res)) {
            if($items_row["menuID"] == 1) {
                print '<li class="topItem"><a href="catalogue.php?title='. $items_row["title"] .'&menuID='. $items_row["menuID"] .'">'. $items_row["title"] .'</a></li>';
            } else {
                print '<li><a href="catalogue.php?title='. $items_row["title"] .'&menuID='. $items_row["menuID"] .'">'. $items_row["title"] .'</a></li>';
            }

Avatar billede showsource Seniormester
03. juni 2009 - 09:35 #4
<a href="catalogue/'. $items_row["title"] .'/'. $items_row["menuID"] .'/">'. $items_row["title"] .'</a>

Vil jeg mene.
Avatar billede gedekid Nybegynder
03. juni 2009 - 09:47 #5
So simple :)

Jeg takker! Smider du et svar, så er der point ?
Avatar billede showsource Seniormester
03. juni 2009 - 10:13 #6
Ok

Du har ALTID et tal som menuid ?
Og ALTID tekst som titel ?

RewriteRule ^calatogue/([0-9]+)/([A-Za-z]+)/?$ /catalogue.php?menuID=$1&title=$2 [L]
Avatar billede gedekid Nybegynder
03. juni 2009 - 10:15 #7
Jeps, det har jeg... menuID'et kommer fra databasen og er menupunktets unikke ID