Avatar billede nopper Praktikant
28. maj 2009 - 10:55 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Lægge værdi sammen

Jeg har en mysql tabel med 3 kolonner. jeg vil gerne kunne lægge værdien sammen af de to kolonner og skrive det automatisk i den tredje. Kan det lade sig gøre i mysql databasen?.
Avatar billede j4k0b Nybegynder
28. maj 2009 - 11:02 #1
Ja...

UPDATE minTabel SET kolonne3 = (kolonne1 + kolonne2);
Avatar billede nopper Praktikant
28. maj 2009 - 11:20 #2
Det virker når jeg kører en forespørgs, men det skulle gerne virke hver gang jeg indsætter data. Hvor skriver jeg lige det.
Avatar billede j4k0b Nybegynder
28. maj 2009 - 11:24 #3
Hvorfor kan du ikke selv lægge de to tal sammen før du opretter det i databasen?
Avatar billede nopper Praktikant
28. maj 2009 - 12:14 #4
Jeg arbejder med dreamwevwer og kan ikke lige et sted at implementere det.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. maj 2009 - 14:20 #5
Man boer ikke gemme redundante data i databasen. Hvis den sammenhaeng altid gaelder, saa boer det beregnes ved udtraek og ikke gemmes i databasen.
Avatar billede nopper Praktikant
28. maj 2009 - 14:50 #6
Ja, det er okay, så finder jeg en anden måde, at gøre det på.
Smid et svar begge og jeg fordeler point imellem jer.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. maj 2009 - 18:42 #7
Hvis du absolut vil goere det og du bruger MySQL > 5.0, saa kan du lave det med en trigger.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. maj 2009 - 18:42 #8
Og et svar fra mig.
Avatar billede nopper Praktikant
29. maj 2009 - 10:02 #9
Jeg ved godt, at jeg har lukket dette spørgsmål, men arne_v kan du hjælpe mig med at skrive sql sætningen, som jeg kan skrive i in php fil.
Jeg prøver med denne men får parse error:

$result = mysql_query("UPDATE spil SET Total=(1_runde + 2_runde)
WHERE Total='0'");

or die(mysql_error());
På forhånd tak.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. maj 2009 - 03:50 #10
Kan vi få den komplette fejl besked?
Avatar billede nopper Praktikant
30. maj 2009 - 08:52 #11
Her er min kode:
<?php require_once('Connections/Spil.php'); ?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<title>test dokument</title>
</head>

<body>
<?php
$result = mysql_query("UPDATE spil SET Total=(1_runde + 2_runde)
WHERE Total='0'");

or die(mysql_error());
?>
</body>
</html>

og her fejlmeddelsen:

Parse error: parse error in C:\wamp\www\spil\test.php on line 14
Avatar billede nopper Praktikant
30. maj 2009 - 09:40 #12
$result = mysql_query("UPDATE spil SET Total=(1_runde + 2_runde)
er ændret til:
<?php
mysql_query("UPDATE spil_a SET total=(runde_1 + runde_2) ORDER BY id DESC
WHERE Total='0'");

or die(mysql_error());
?>
men det stadigvæk samme parse error
Avatar billede arne_v Ekspert
30. maj 2009 - 15:29 #13
Du skal ikke have semikolon foran or die.
Avatar billede nopper Praktikant
30. maj 2009 - 16:32 #14
Ja, selvfølgelig, nu virker det. Tusind tak for den ekstra hjælp. God pinse
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juli 2009 - 22:30 #15
j4k0b ?
Avatar billede j4k0b Nybegynder
04. juli 2009 - 22:10 #16
jep?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2009 - 23:41 #17
Jeg læser #6 som at du også skal lægge et svar !
Avatar billede j4k0b Nybegynder
05. juli 2009 - 19:52 #18
sorry det kommer her