Avatar billede martin_moth Mester
26. maj 2009 - 23:47 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

splitte string-variabel ud i flere celler i Excel via VBA

Har en string der f.eks. indeholder

"Hej      med dig      hurra    "

Den vil jeg skrive ud i cellerne

A1 = Hej
B1 = med
C1 = dig
D1 = hurra

skal nok have gang i noget split(), men hvordan gøres det allernemmest (skal puttes ind i et kæmpe loop, så vil gerne have noget kompakt kode)
Avatar billede martin_moth Mester
27. maj 2009 - 09:08 #1
løste det selv

strDummy = LTrim(RTrim(strDummy))
        While InStr(strDummy, "  ")
          strDummy = Replace(strDummy, "  ", " ")
        Wend
        For k = LBound(Split(strDummy, " ")) To UBound(Split(strDummy, " "))
          Sheets(strTabname).Cells(j, k + 1).Value = Split(strDummy, " ")(k)
        Next k
Avatar billede martin_moth Mester
27. maj 2009 - 09:29 #2
lukker
Avatar billede nephilim Nybegynder
27. maj 2009 - 10:13 #3
Lige en kommentar:

Du kan bruge Trim til både at LTrim og RTrim, og Trim$ er lidt hurtigere hvis du ved det er en string.
Avatar billede martin_moth Mester
27. maj 2009 - 10:57 #4
men trim fjerner vel også mellemrummene inde mellem ordene, ikke? Så duer det jo ikke - skal kun fjerne mellemrum før første bogstav og efter sidste bogstav
Avatar billede nephilim Nybegynder
27. maj 2009 - 11:10 #5
trim fjerner kun udenfor selve den string du er igang med, så ikke de mellemliggende
Avatar billede nephilim Nybegynder
27. maj 2009 - 11:11 #6
og Trim prøver på at konvertere dit argument til en string, hvor Trim$ springer det trin over. Ikke at det er den store optimering, alt efter hvor mange gange du skal trimme altså.
Avatar billede martin_moth Mester
28. maj 2009 - 09:44 #7
super - tak for tippene