Avatar billede erlandsen Seniormester
26. maj 2009 - 14:48 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

opdatere slutdato ved at lægger antal uger til startdato

jeg har behov for at få beregnet en slutdato ud fra en startdato samt et felt hvor bruger indtaster antal uger.

Eksempel:

Jeg har flg. felter:

StartDato
Uger
SlutDato

Når man skriver 1/1-09 i "StartDato" og 4 i "Uger" - så skal "SlutDato" automatisk udfyldes med 28/1-09.

Jeg har en formular som mine brugere anvender - men ind imellem anvender jeg selv selve tabellen med disse tre felter - så jeg ved ikke om denne beregning skal laves i feltets egenskaber i tabellen eller formularen?
Avatar billede mugs Novice
26. maj 2009 - 15:49 #1
Jeg mener ikke dette kan laves på tabelniveau. Du kna lave det i en forespørgsel som et udtryk, men også i en formular som dette eksempel:

Dim vara As Byte
vara = InputBox(Prompt:="Indtast antal uger.", Title:="Beregn slutdato", Default:="")
Me.slutdato = DateAdd("ww", vara, [startdato])
Avatar billede erlandsen Seniormester
27. maj 2009 - 01:03 #2
når det er måneder der skal lægges til skal der da stå "mm" i stedet for "ww"?

det er jo kanont - point er på vej...
Avatar billede mugs Novice
27. maj 2009 - 08:48 #3
Tak for point. Prøv at slå funktionen DateAdd op i hjælpen.

yyyy > ÅR
mm > Måned
ww > Uge
hh > Timer
nn > minutter
ss > Sekunder
Avatar billede erlandsen Seniormester
27. maj 2009 - 19:03 #4
det drejer sig om at jeg f.eks. skal lave et 16 ugers kursus.
hvis jeg derfor skriver en dato og lægger 16 uger til - så har jeg i princittet lagt en dato for meget til. Kan dette afhjælpes på en nem måde - ellers så se bare bort fra sp....
Avatar billede mugs Novice
27. maj 2009 - 19:08 #5
Træk 1 fra resultatet:

Dim vara As Byte
vara = InputBox(Prompt:="Indtast antal uger.", Title:="Beregn slutdato", Default:="")
Me.slutdato = DateAdd("ww", vara, [startdato])-1