Avatar billede jannersen Nybegynder
09. juli 2001 - 07:38 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Brug resultat fra en tabel til en anden tabel

Hej, jeg har et problem!!

Jeg skal tage noget ud fra en tabel i en MySQL database, og så bruge det jeg tager ud til at hente noget andet ud fra en anden tabel i databasen!!

Hvor gør man det???
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. juli 2001 - 07:55 #1
Du skal sikkert bare bruge en join. Vis os hvordan tabellerne er bygget op, og hvad
du skal have lavet.
Avatar billede jannersen Nybegynder
09. juli 2001 - 08:01 #2
Jeg har gjort sådan her:

<?
$result = mysql_query(\"select us_id from favo1 where brugernavn = \'$brugernavn\'\");
$row = mysql_fetch_array($result);
$result2 = mysql_query(\"select brugernavn, alder, køn, online from user1 where id = \'$row[us_id]\'\");
while ($row2 = mysql_fetch_array($result2)) {
print \"
<tr>
<td width=\\\"20%\\\">$row2[brugernavn]</td>
<td width=\\\"20%\\\">$row2[alder]</td>
<td width=\\\"20%\\\">$row2[køn]</td>
<td width=\\\"20%\\\">$row2[online]</td>
<td width=\\\"20%\\\">Slet</td>
</tr>\";
}
?>

Hvordan skal det rigtig gøres?!
Avatar billede darkmoon Nybegynder
09. juli 2001 - 08:04 #3
er lige med på en lytter :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. juli 2001 - 08:23 #4
Så slå ørerne ud, darkmoon :)

Har du brugernavn både i favo1 og user1 ?? Nå skidt, en smule mere besværligt.

Man laver blot en

  select user1.brugernavn as brugernavn,alder,køn,online from user1,favo1 where favo1.brugernavn=\'$brugernavn\' and favo1.us_id=user1.id

i stedet for dine 2 selecter. While-løkken burde være den samme
Avatar billede jannersen Nybegynder
09. juli 2001 - 08:28 #5
altså sådan her:

<?
$result = mysql_query(\"select user1.brugernavn as brugernavn,alder,køn,online from user1,favo1 where favo1.brugernavn=\'$brugernavn\' and favo1.us_id=user1.id\");
while ($row = mysql_fetch_array($result)) {
print \"
<tr>
<td width=\\\"20%\\\">$row[brugernavn]</td>
<td width=\\\"20%\\\">$row[alder]</td>
<td width=\\\"20%\\\">$row[køn]</td>
<td width=\\\"20%\\\">$row[online]</td>
<td width=\\\"20%\\\">Slet</td>
</tr>\";
}
?>

For hvis det er sådan, så virker det ikke!!!
Avatar billede jannersen Nybegynder
09. juli 2001 - 08:32 #6
Det skal lige siges at brugernavnet fra user1 er ikke det samme som bruges i favo1
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. juli 2001 - 08:34 #7
Ja, ja, men der mangler jo også lige det vigtigste:

$result = mysql_query(\"select user1.brugernavn as brugernavn,alder,køn,online from user1,favo1 where favo1.brugernavn=\'$brugernavn\' and favo1.us_id=user1.id\") or die(mysql_error());

...vi skal lige have at vide hvad der er galt. Og en anden gang, så er en \"det virker
ikke\"-kommentar fuldstændig ligeså nytteløs som Poul Nyrup som statsminister. Fortæl
os dog hvad der sker, så vi ikke skal spilde vores tid med at gætte.
Avatar billede jannersen Nybegynder
09. juli 2001 - 08:40 #8
Det virker, jeg takker!!
Problemet var bare en enkel lille } som skulle fjernes!!!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. juli 2001 - 09:07 #9
fint nok !