Avatar billede steen_hansen Forsker
25. maj 2009 - 00:51 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

ASP og MySQL: Gem tal i MySQL

Brugerne skal kunne gemme div. tal med 1 decimal, f.eks. 14,1. Men for at kunne gemme i MySQL, skal man jo bruge punktum, ikke komma. Hvordan laves en replace, så 14,1 bliver gemt korrekt som 14.1? Og hvilken type skal man forøvrigt vælge i MySQL?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. maj 2009 - 03:39 #1
Lad din ASP kode lave en replace. Eller endnu bedre parse til tal og gem i databasen med paramteres.

business computing => DECIMAL(15,1)
scientific compuring => REAL
Avatar billede steen_hansen Forsker
25. maj 2009 - 20:14 #2
Kan du uddybe, Arne? Jeg har brugt DECIMAL(4,1), men ved ikke om det er hensigtsmæssigt. Hvad er fordelene/ulemperne ved hhv. den ene og den anden type?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. maj 2009 - 21:24 #3
4 cifre var ikke ret mange. Mit forslag var 15.

Foreskellen på DECIMAL og REAL er at DECIMAL regner eksakt (hvis muligt) og at REAL kan håndtere meget større tal.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. maj 2009 - 21:24 #4
DECIMAL er god til penge.

FLOAT er god til afstande.
Avatar billede steen_hansen Forsker
26. maj 2009 - 22:43 #5
Ok. Så håber jeg du lige vil uddybe 25. maj 2009 kl. 03:39:46:

"Lad din ASP kode lave en replace. Eller endnu bedre parse til tal og gem i databasen med paramteres."

Hvordan parser jeg til tal og gemmer med parametre?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. maj 2009 - 23:34 #6
CInt kan konvertere fra string til integer.

For parametre se f.eks.:
  http://www.eksperten.dk/guide/1250
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2009 - 02:55 #7
all set?
Avatar billede steen_hansen Forsker
23. januar 2010 - 21:12 #8
Egentlig ikke, men jeg lukker og opretter et nyt senere. Beklager den lange ventetid.