Avatar billede kobojt Nybegynder
20. december 1999 - 14:43 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

AWT menupunkter

Jeg sidder med et vindue hvori der er en menu. Jeg vil gerne kunne afslutte mit program og lukke vinduet ned fra et af menupunkterne.
Hvordan gør man det ?
Avatar billede kresten Nybegynder
20. december 1999 - 15:02 #1
Noget i stil med

menuItem4.addActionListener(new java.awt.event.ActionListener() {
      public void actionPerformed(ActionEvent e) {
        // Gør et eller andet
}
    });

I din Gør et eller andet kan du jo sige enten System.exit(0);

Eller hvis du bare vil lukke vinduet/framen så sig minFrame.setVisible(false);

Avatar billede kobojt Nybegynder
20. december 1999 - 15:25 #2
Jeg har kigget på det, men kan ikke få det til at virke.
Det kan selvfølgelig godt være mig, der ikke forstår det, men jeg syntes din kode ser noget underlig ud ?
Avatar billede kresten Nybegynder
20. december 1999 - 16:22 #3

He he he... ja, det er heller ikke noget der virker eller noget. Jeg troede bare du have en grundlæggende ide om hvrdan det virker. Jo, det er måske heller ikke til at forstå. Det er heller ikke til at kode i et lille kommentar vindue! :-)

Anyway, ideen er at du skal have en listener til din menu. Den ser om der er trykket på lige netop menupunktXX. Derefter kan den enten exit'e eller gemme vinduet.

Eh, er det menu koden eller det at gemme/lukke vinduet som er problemet?

Se evt.
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/uiswing/components/menu.html

Avatar billede root Nybegynder
20. december 1999 - 22:43 #4
>> kresten

Hvad er forskellen på at bruge System.exit(0) og System.exit(1) - og kan man bruge andre integers??
Avatar billede kresten Nybegynder
21. december 1999 - 10:24 #5

Mig bekendt er der ikke nogen forskel. Jeg tror det er et levn fra de gamle DOS/UNIX tider hvor man bruger exitcodes i sit program.

Sådan at det f.eks. at muligt at lave en bat-fil hvor den returnere forskellige koder alt efter "hvordan" programmet er stoppet.

Eks:
0 = alt ok
1 = kunne ikke læse datafil
2 = mangler input
3 = kæmpe fejl

osv osv. En Linux haj som dig kender det vel? :-)
Avatar billede root Nybegynder
21. december 1999 - 20:48 #6
thanx...
Avatar billede kobojt Nybegynder
22. december 1999 - 11:29 #7
Kresten: Jeg er lige begyndt med java så...
Men tak for svaret, jeg tror den er på plads nu.