23. maj 2009 - 12:36 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

jeg skal rundsende e-mail på basis af tabel i acces ved at bruge outlook som mail program

JEG HAR EN TABEL MED ET ANTAL E-MAILADR DISSE ADR VIL JEG GERNE HAVE KOPIERET OG SAT I OUTLOOK I TIL: FELTET

JEG VIL GERNE HAVE MAKRO/KOMHANDOKNAP, DER KOPIERER FUNDNE EMAIL ADR - ÅBNER OUTLOOK OG INDSÆTTER DE FUNDNE ADR I TIL: FELTET

SIKKERT A PIECE OF CAKE HVIS MAN KAN .... men
Avatar billede mugs Novice
23. maj 2009 - 13:22 #1
Jeg har skrevet en artikel om emnet. Se pkt. 12:

http://www.eksperten.dk/guide/371
Avatar billede jensen363 Forsker
25. maj 2009 - 11:43 #2
Nedenstående makro benyttes til at sende en mail med vedhæftet regneark, samt lidt klar tekst til et antal mailomdtagere

Public Function SendMail()
Dim objOl As New Outlook.Application
Dim objPost As MailItem
Dim vedhæftet As Attachments

Dim MyDB As Database
Dim MyRS As Recordset

Dim TOAddress As String
Dim CCAddress As String
Dim Message1 As String
Dim Message2 As String

    Set objPost = objOl.CreateItem(olMailItem)

    Set vedhæftet = objPost.Attachments
    vedhæftet.Add "\\Cphfil-01\managementflash\MailReport\ManagementFlash.xls"

    Set MyDB = CurrentDb
        Set MyRS = MyDB.OpenRecordset("tblMailingList")
    MyRS.MoveFirst

    TOAddress = MyRS![To]
    CCAddress = MyRS![cc]

    Message1 = "The Management Flash DataWarehouse-application updated up until : " & _
              DLookup("[ReportDate]", "tblLastUpdate")

    Message2 = "Auto-Generated message." & Chr(10) & Chr(10) & _
                "Attached please find Excel - Management Flash report." & Chr(10) & Chr(10) & _
                "Please do not reply directly to this message." & Chr(10) & Chr(10) & _
                "Today´s key figures are : " & Chr(10) & Chr(10) & _
                "  ReportDate                :  " & DLookup("[ReportDate]", "qryCY_Key") & Chr(10) & _
                "    No of Bookings            :  " & Format(DLookup("[Bookings]", "qryCY_Key_Netto"), "#,###0") & Chr(10) & _
                "    Total weeks sold          :  " & Format(DLookup("[Weeks]", "qryCY_Key"), "#,###0") & Chr(10) & _
                "    Total Net Revenue II      :  " & Format(DLookup("[Net Revenue 2]", "qryCY_Key"), "#,###0") & Chr(10) & Chr(10) & _
                "  CompareDate                :  " & DLookup("[CompareDate]", "qryLY_Key") & Chr(10) & _
                "    No of Bookings            :  " & Format(DLookup("[Bookings]", "qryLY_Key_Netto"), "#,###0") & Chr(10) & _
                "    Total weeks sold          :  " & Format(DLookup("[Weeks]", "qryLY_Key"), "#,###0") & Chr(10) & _
                "    Total Net Revenue II      :  " & Format(DLookup("[Net Revenue 2]", "qryLY_Key"), "#,###0") & Chr(10) & Chr(10) & _
                "    Week Index of the day      :  " & Format(((DLookup("[Weeks]", "qryCY_Key") / DLookup("[Weeks]", "qryLY_Key"))), "0.00%") & Chr(10) & _
                "    Revenue Index of the day  :  " & Format(((DLookup("[Net Revenue 2]", "qryCY_Key") / DLookup("[Net Revenue 2]", "qryLY_Key"))), "0.00%")

    With objPost
        .Subject = Message1
        .To = TOAddress
        .cc = CCAddress
        .Body = Message2

        '.Send
        .Display

    End With

  objOl.Quit

    Set objPost = Nothing
    Set vedhæftet = Nothing

Exit Function

errhandler:

    MsgBox "ERROR: " & Err.Number & " - " & Err.Description

End Function
Avatar billede hellstern Nybegynder
26. maj 2009 - 07:54 #3
Hej,
Du kunne også gå en lidt anden vej :-)
Fra Word kan du lave en brevfletning med din Access tabel som datakilde og vælge at det er E-mail du vil sende.

Denne måde at gøre det på giver dig yderligere den mulighede at du kan tilpasse den enkelte e-mail med f.eks. navn osv.

Hilsen
Tue Hellstern
www.F1-support.dk
Avatar billede mugs Novice
26. maj 2009 - 08:10 #4
Jeg kan ikke se nogen fordel ved at bruge et andet program. Funktionaliteten med tilpasning med navn o.s.v. kan også benyttes med ren Access.

Men mmon ike vi kan få brugeren til at mønstre lidt nærvær, så vi kan få en kommentar?
Avatar billede hellstern Nybegynder
26. maj 2009 - 08:17 #5
Hej Mugs,
Du har til dels ret, men der er mange der vil have nemmere ved at sætte det op i Word.

og jo det ville være godt med en kommentar :-)

/Tue
Avatar billede jensen363 Forsker
26. maj 2009 - 08:25 #6
Jeg vil give Mugs ret i, at er man først startet med at udvikle, opsamle og benytte data i Access, er det oftest lettest og mere professionelt at forblive i samme miljø.
Avatar billede hellstern Nybegynder
26. maj 2009 - 08:45 #7
Hej,
Det kommer nok lidt an på hvem man er og hvilke forudsætninger vedkommende har.

Hvis du skal lave en udsendelse af f.eks. et nyhedsbrev pr. e-mail hvor du gerne vil have hver e-mail til at være unik, f.eks. med modtagerens fornavn indsat i e-mailen, så vil jeg mene at det er nemmest at gøre fra Word hvis man IKKE ved noget om VBA. Jeg siger ikke at det ikke er muligt fra Access at gøre dette, men det vil kræve noget kode - ikke at jeg personligt har noget imod VBA :-)

Men jeg savner nogle flere oplysninger om hvad formålet er og hvilke krav der er til løsningen, f.eks. vil alle jo kunne se alle e-mail adresser hvis disse bliver sat ind i Til feltet - det kan godt være at det er ok, men ...

/Tue
Avatar billede jensen363 Forsker
26. maj 2009 - 08:56 #8
Hej Tue

Kender man ikke VBA, er Access nok ikke den mest oplagte applikation at give sigi kast med, men opgavestiller efterspurgte en makro/kommando til formålet ... heraf givet at denne kender til VBA på et vist niveau.

/Lasse
19. august 2010 - 07:27 #9
hi
Undskyld mugs jeg var ikke klar over, at jeg mangler at kvittere for dit svar

tak for hjælpen -
19. august 2010 - 07:38 #10
jeg skrev idag til Hellstern

undskyld - jeg vidste ikke, at jeg ikke havde reageret
du har ret opsætningen via Word er nemmere, hvis man ikke har helt styr på vbas mulighederne - men nu har jeg lavet databasen i _Access og så var det jo fristende, hvis man kunne sende en rundskrivelse ved et tryk på en kommandoknap

din løsning er pt i brug, men jeg vil prøve om jeg kan stave mig igennem mugs artikel og få det til at virke

undskyld jeg ikke helt har styr på arbejdsgangen her på sitet
ideen med at vi novicer kn få hjælp af mere trænede er genial
19. august 2010 - 07:43 #11
tak for hjælpen