Avatar billede DaTh Nybegynder
22. maj 2009 - 16:40 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

ASP versus PHP

Jeg skal til at oprette en helt ny hjemmeside, noget i retning af at sammenligne priser på forskellige varer.

Før jeg går igang har jeg valget imellem forskellige databaser og programmeringssprog.

Jeg har indtil videre erfaring med ASP og Access database. Men jeg har mod på at gå igang med alternative løsninger hvis det kan anbefales.

Min host tilbyder MySQL så jeg regner med at bruge det.

Nu er spørgsmålet: De fleste hjemmesider snakker om PHP i forbindelse med MySQL, hvad er fordelen ved at programmere hjemmesiden i PHP i stedet for i ASP som jeg allerede kender lidt til?

Til at koge spørgsmålet ned til kærnen: Hvad er fordelen og ulempen ved henholdsvis PHP og ASP i forbindelse med MySQL?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. maj 2009 - 16:45 #1
Du kan godt bruge MySQL fra ASP. Det er ikke et problem.

Men ASP er maaske et problem i sig selv. ASP er erstattet af ASP.NET hos MS og maa forventes at blive langsomt udfaset i de kommen aar.

PHP er under aktiv udvikling.
Avatar billede TrekzRapper Nybegynder
22. maj 2009 - 17:58 #2
Well, som arne_v siger er ASP ved at blive udfastet.
Jeg ville selv vælge PHP, både Pga. stabilitet men også pga. dets enkelthed i syntaxen.

ASP er meget uoverskueligt i sin syntax, hvor PHP er meget lettere og overskueligt.

Php er også nemmere med database styring.
Avatar billede showsource Seniormester
22. maj 2009 - 18:13 #3
Nu har jeg aldrig leget med asp, men 2 fordele med php:
http://dk.php.net/manual/en/book.mysqli.php
http://dk.php.net/manual/en/book.pdo.php
Avatar billede arne_v Ekspert
22. maj 2009 - 18:27 #4
Om man kan lide VBScript eller PHP syntax er vist mere et spoergsmaal om smag.

Men ASP er altsaa 10 aar gammelt og der er sket en del indenfor frameworks og web teknologi siden da.

ASP.NET, PHP og Java bliver alle opdateret loebende.
Avatar billede DaTh Nybegynder
22. maj 2009 - 22:39 #5
Det lyder som om jeg skal kigge nærmere på PHP.

Tak for gode svar til jer alle tre!
Avatar billede TrekzRapper Nybegynder
23. maj 2009 - 07:26 #6
Dath ->
Skulle det være en anden gang ;)
Avatar billede DaTh Nybegynder
23. maj 2009 - 10:55 #7
Jeg skal bruge et 'Svar' fra jer til at kunne give jer points.

I kan måske svare på et tillægsspørgsmål.

Nu, når jeg alligevel skal til at lære et nyt sprog, kan så PHP anbefales over ASP.net?
Avatar billede mjdigital Nybegynder
23. maj 2009 - 16:50 #8
Altså jeg er gammel php mand... :) Og er hoppet på C#/Asp.net vognen simpelthen for at gøre min udvikling meget hurtigere, og er den skam også blevet..

Så jeg vil klart sige C#/Asp.net hvis du er en microsoft mand ellers PHP hvis du er til opensource...

Ikke at der ikke findes et TON af asp.net stuff derude, men nogle er bare til opensource.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. maj 2009 - 00:11 #9
svar

Med hensyn til PHP versus ASP.NET, så afhænger det af flere ting:
- hvad du kender bedst
- hvilken platform det skal køre på (ikke-Windows peger på PHP)
- om det er ren web eller der er en ting backend (tung backend peger på .NET)
- om du kan bygge oven på noget eksisterende (der er rigtigt mange open source CMS'er o.lign. til PHP)
Avatar billede DaTh Nybegynder
24. maj 2009 - 15:17 #10
Nu må jeg sætte mig ned og designe en hjemmeside.

Mange tak for gode svar!