Avatar billede ytter Nybegynder
21. maj 2009 - 18:34 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Øge row value ud fra værdien før.

Hej, jeg sidder og kigger på en database med forskellige medlemmer.
Lige indtastes alt manuelt, herunder medlemsnumre.
Ønsket for fremtiden, er at medlemsnummeret skal generes automatisk (dette row er nøgle/indekset.) Alle data indtastes igennem .Php side.

Jeg har fået lavet mig en query, som trækker det sidste medlemsnummer ud.

SELECT `Medlemsnummer` FROM `databasen` WHERE `Medlemsnummer` Like 'AL-%' order by `Medlemsnummer` desc limit 1

Jeg får Php siden til at indsætte de rigtige data'er i de respektive felter. Dog har jeg ladet Medlemsnummeret stå tomt, da jeg ikke kan gemmenskue en løsning hertil.

Det drejer sig om AL- teksten i feltet skal være intakt, imens nummeret bag ved, skal øges med 1, hver gang man trykker på Opret Medlem knappen. (Eksempel. AL-10, AL-11, AL-12)

Nogle der har et forslag til hvordan det kan gøres?
Der benyttes Varchar.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. maj 2009 - 20:41 #1
Hvorfor ikke lave medlemsnummer som et INTEGER AUTO_INCREMENT felt ?
Avatar billede ytter Nybegynder
22. maj 2009 - 10:36 #2
Hej Arne.
Det skyldtes der er flere forskellige medlemsgrupper.
AL-xx
BE-xx
AR-xx
osv.
Og de skal alle ligge i samme tabel.
Avatar billede ytter Nybegynder
22. maj 2009 - 13:52 #3
Jeg har fundet en løsning igennem PHP split :)
Avatar billede showsource Seniormester
22. maj 2009 - 18:10 #4
Det lyder godt nok som om at du burde ændre db struktur
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
25. maj 2009 - 09:34 #5
da MySQL ikke understøtter sequences, kan du lave en tabel med sekvensnumre, som indeholder en record på type du ønsker, og hente/opdatere et nummer heri, hvergang du ønsker at indsætte data i din tabel.

(der kan dog være nogle låsningsproblematikker ved en sådan løsning)