Avatar billede r4wh1d3 Nybegynder
20. maj 2009 - 16:47 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Check om der er identisk felt-indhold i 2 tabeller

Hej.

Jeg ved ikke ret meget om MySQL men har da fået noget af følgende til at fungere:

Jeg har 2 tabeller AAA og BBB

I tabel AAA her jeg eksempelvis følgende

ID ciffer      kategori ( m.m. men det er irrelevant )
1  12345678      A
2  55555555      B
3  88888888      C
.. etc

feltet kategori er i denne sammenhæng ligegyldig da det er feltet med ciffer jeg skal "køre op" mod en anden tabel BBB:

ID  ciffer    Navn
1  33333333  Kustode
2  88888888  Museum
3  55555555  Privat samling
.. etc.

Det som jeg skal have echoet ud som resultat er at når jeg skal sammenligne indholdet af feltnavnet "ciffer" i tabel AAA med indholdet af feltnavnet "ciffer" i tabel BBB er:

55555555 Privat samling
88888888 Museum

eftersom begge disse værdier for feltet ciffer findes i begge tabeller.

Jeg har forsøgt med følgende:
SELECT BBB.ciffer FROM BBB, AAA WHERE BBB.ciffer = AAA.ciffer;
i phpmyadmin og det ser ud til at fungere, men når jeg eksekverer dette i en while går det galt, eller rettere, den kører uendeligt.

Hvad gør jeg forkert og kan nogen hjælpe med en rigtig løsning.
P.S. Ved ikke om jeg skulle have stillet spørgsmålet i PHP men synes mest det vedrører MySQL.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. maj 2009 - 17:35 #1
SELECT *
FROM bbb
WHERE ciffer IN (SELECT ciffer FROM aaaa)
Avatar billede r4wh1d3 Nybegynder
20. maj 2009 - 17:53 #2
Hej Arne V og tak for den hurtige respons.

Kan godt se, at din query er mere optimal, men hvordan får jeg det echoet korrekt ud via en WHILE ?
Skulle måske alligevel have postet dette i PHP-kategorien.
Glad hvis du kan hjælpe yderligere.
Skal bort nu, men kommer på her imorgen naturligvis.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. maj 2009 - 18:09 #3
Det er svaert at svare paa din PHP while loekke uden at du poster koden.
Avatar billede r4wh1d3 Nybegynder
21. maj 2009 - 10:22 #4
Arne, smid et svar og du får de 200 points.
Jeg skammer mig lidt, for det var min PHP der drillede.
Havde ganske enkelt sat en forkert variabel.

Tak for assistancen
Avatar billede arne_v Ekspert
22. maj 2009 - 15:24 #5
ok