Avatar billede merico Nybegynder
20. maj 2009 - 15:41 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Linearisering af mætning (saturation)

Hej eksperter

Jeg har modelleret en alternativ krøjefunktion til en vindmølle i forbindelse med et studieprojekt. Har lavet en ulineær model, og en lineær model. Den lineære model tager dog ikke højde for hvordan systemets begrænsninger er fysisk. Nogle parametre skal derfor ligge i et interval. Problemet er at jeg ikke ved hvordan jeg kan beskrive dette lineært, så jeg har mulighed for at lave et bodeplot over systemet.

Det gør ingen forskel at vælge andre arbejdspunkter. Det jeg skal bruge er en matematisk formel for hvordan man kan linearisere mætning. Jeg ville umidelbart ikke sige det ville være muligt, men if. min vejleder er det.

Mvh
Thomas
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
20. maj 2009 - 17:46 #1
jeg tror du stiller spørgsmålet alt for kompliceret til at der kan gives et godt svar.
Desuden mangler der en hel masse information.

Hvordan ser den oprindelige funktion ud, hvilke parametre indeholder den, og hvordan vil du gerne have den til at blive lineær?
Avatar billede merico Nybegynder
25. maj 2009 - 09:26 #2
Et eksempel:

f(x) = -3 for  x < -3
f(x) =  x for -3 <  x < 3
f(x) =  3 for  x >  3

Hvordan kan f(x) approximativt udtrykkes lineært?
Avatar billede merico Nybegynder
26. november 2009 - 09:56 #3
Den kan modelleres som et variabelt gain afhængigt af x. Men den kan ikke lineariseres, så den kan indgå i en overførringsfunktion.