Avatar billede snifferdog Nybegynder
20. december 1999 - 14:22 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

ALT+F4 disable

Hej alle sammen jeg har lige et par spørgsmål til jer.

1)Er der nogen der ved hvordan man disabler ALT+F4 funktionen.

2) Er det muligt at disable hele startmenuen, eller skjule den. Hvis ja, hvordan??

-SnifferDog
Avatar billede ranger Nybegynder
20. december 1999 - 14:33 #1
1) Lav en global windows-keyboard hook funktion der griber tasteturet og ikke sender message'n videre hvis det er en af dem du ønsker at fjerne!

2) tilsvarende.
Avatar billede snifferdog Nybegynder
20. december 1999 - 14:56 #2
Nu ligger det sådan at jeg ikke er den største programmør, sååå.... Kan du ikke lige uddybe det svar lidt, med fx en source??

-SnifferDog
Avatar billede sjensen Nybegynder
20. december 1999 - 15:13 #3
Er det windows start menuen eller menuen i dit program du mener ?

I programmet har du en systemmenu (den lille ikon øverst i venstre hjørne) samt en evt. menu du selv har defineret.

Hvilken af dem er det du tænker på ?

Avatar billede sjensen Nybegynder
20. december 1999 - 15:19 #4
Disable ALT+F4: Det gøres således:

I formen skal KEYPREVIEW være true og så oprettes formens KEYDOWN event med:
For eksemplet skal der også være en label1.

procedure TForm1.FormKeyDown(Sender: TObject; var Key: Word;
  Shift: TShiftState);
begin
  if (shift = [ssALT]) and (key = VK_F4) then
  begin
    label1.Caption := 'ALT+F4';
    key := 0;
    shift := [];
  end;

Dermed vises istedet teksten ALT+F4 i label1.caption

sjensen
Avatar billede sjensen Nybegynder
20. december 1999 - 15:20 #5
Øhm... linien:

shift := [];

er ikke nødvendig. Det er bare mig der som sædvanligt er for grundig med at rydde op efter mig.

sjensen
Avatar billede ranger Nybegynder
20. december 1999 - 15:22 #6
>Sjensen

Virker kun hvis dit program har fokus, ikke hvis der bliver trykket et andet sted (dvs. et andet program, eller til Windows).
Avatar billede retep Nybegynder
20. december 1999 - 15:23 #7

Lav en global variabel(Closevariable : boolean;), og implementer nedenstående:

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
begin
  If Closevariable then
    CloseVariable := False
  else CloseVariable := True;
end;

procedure TForm1.FormCloseQuery(Sender: TObject; var CanClose: Boolean);
begin
CanClose := CloseVariable;
end;

procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
begin
  CloseVariable := False;
end;

Herved kan du selv styre hvornår brugeren må forlade dit program, vha variablen CloseVariable. Button1Click skal/kan selvfølgelig fjernes, og implementeres der, hvor du mener at brugeren skal have lov til at forlade programmet...

Mvh
Retep
Avatar billede retep Nybegynder
20. december 1999 - 15:29 #8
Her er et eksempel på hvordan du kan gemme og hente startmenuen...

unit Unit1;

interface

uses
  Windows, Messages, SysUtils, Classes, Graphics, Controls, Forms, Dialogs,
  StdCtrls;

type
  TForm1 = class(TForm)
    ButShow: TButton;
    ButHide: TButton;
    procedure ButShowClick(Sender: TObject);
    procedure ButHideClick(Sender: TObject);
    procedure FormCreate(Sender: TObject);
  private
    { Private declarations }
  public
    { Public declarations }
  end;

var
  Form1: TForm1;
  wndClass:  Array[0..50] of Char;
  wndHandle: THandle;
implementation

{$R *.DFM}

procedure TForm1.ButShowClick(Sender: TObject);
begin
    ShowWindow(wndHandle, SW_SHOW)
end;

procedure TForm1.ButHideClick(Sender: TObject);
begin
  ShowWindow(wndHandle, SW_HIDE)
end;

procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
begin
StrPCopy(@wndClass[0], 'Shell_TrayWnd');
wndHandle := FindWindow(@wndClass[0], nil);
end;

end.

Mvh
Retep
Avatar billede snifferdog Nybegynder
20. december 1999 - 17:02 #9
Jamen mange tak for hjælpen, håber i har fåget jeres point (Er ret ny her, så jeg ved ikke helt hvordan det der system virker).

Mvh. SnifferDog