Avatar billede dmy Nybegynder
19. maj 2009 - 18:46 Der er 13 kommentarer

Ekstra til min kode

Jeg har denne billedeupload med resize og thumb, men skal have dette til at gøre sådan at jeg har mulgihederne:

[li]Uploade alle 4 billeder samt tekst[/li]
[li]tekst, undlade upload af 4 fotos[/li]
[li]tekst, kun uploade f.eks. 1 foto.[/li]
_________________________________________________________________

Min billedeupload function:

<?php
function newImage($file, $dir, $image, $thumb)
{
    $fejl = null;
    $newfile = $_FILES[$file]['name'];

    $illegalChars = array('æ','Æ','ø','Ø','å', 'Å');
    $legalChars = array('ae','AE','oe','OE','aa','AA');

    $newfile = str_replace($illegalChars, $legalChars, $newfile);

    $imgTypes = array('jpg', 'gif', 'jpeg', 'png');

    #get flleeextension
    $ext = strtolower(array_pop(explode(".", $newfile)));

    #get filesize
    $size = round($_FILES[$file]['size']/1024, 1);

    if(in_array($ext, $imgTypes))
    {
        if($size < 10000)
        {
            if(!is_file($dir.'/'.$newfile))
            {
                if(move_uploaded_file($_FILES[$file]['tmp_name'], $dir.'/'.$newfile))
                {
                    #create thumb version
                    if(imageResize($dir.'/'.$newfile, $thumb.'/'.$newfile, 224, 149))
                    {
                        //echo 'En thumbnail er lavet<br /><br />';//thumb er lavet
                    } else {
                    unlink($dir.'/'.$newfile);
                    return false;
                        //fejl meddelelse
                    }

                    #create bigger thumb version and owerwrite the original image
                    imageResize($dir.'/'.$newfile, $image.'/'.$newfile, 600, 400);

                    return $newfile;

                } else {
                    //return 'Filen kunne ikke uploades';
                    return false;
                }
            }else{
                //return 'Filen eksisterer allerede';
                return false;
            }
        }else{
            //return 'Filen fylder for meget (maximum 10 MB)';
            return false;
        }
    }else{
        //return 'Fejl! Tilladte filtyper: JPG, GIF og PNG';
        return false;
    }

function imageResize( $filename, $newfilename, $maxw, $maxh, $quality=70 )
{
    $ext = strtolower(array_pop(explode(".", $filename)));

    switch($ext)
    {
        case 'jpeg':
        case 'jpe':
        case 'jpg':
            $srcim = imagecreatefromjpeg( $filename );
        break;
        case 'gif':
            $srcim = imagecreatefromgif( $filename );
        break;
        case 'png':
            $srcim = imagecreatefrompng( $filename );
        break;
        default:
            return false;
    }
    $ow = imagesx( $srcim );
    $oh = imagesy( $srcim );

    if($oh > $maxh || $ow > $maxw)
    {
        $wscale = $maxw / $ow;
        $hscale = ($maxh / $oh);

        //$scale = min( $hscale, $wscale ); //hvis billedet skal scaleres efter enten højde eller bredde
        //$scale = $hscale; //hvis billedet kun skal scaleres efter højde
        $scale = $wscale; //hvis billedet kun skal scaleres efter bredde

        $nw = round( $ow * $scale, 0 );
        $nh = round( $oh * $scale, 0 );
    }else{
        $nh = $oh;
        $nw = $ow;
    }
    $dstim = imagecreatetruecolor( $nw, $nh );
    imagecopyresampled( $dstim, $srcim, 0, 0, 0, 0, $nw, $nh, $ow, $oh );

    switch($ext)
    {
        case 'jpeg':
        case 'jpe':
        case 'jpg':
            imagejpeg( $dstim, $newfilename, $quality );
        break;
        case 'gif':
            imagegif( $dstim );
        break;
        case 'png':
            imagesavealpha($dstim, true);
            $trans_colour = imagecolorallocatealpha($dstim, 0, 0, 0, 127);
            imagefill($dstim, 0, 0, $trans_colour);
            $png_q = floor( abs( $quality / 10 - 9.9 ) );
            imagepng( $dstim, $newfilename, $png_q );
        break;
        default:
            return false;
    }

    imagedestroy( $dstim );
    imagedestroy( $srcim );
    return true;
    }

?>
_______________________________________________________________

Min insert into:

<?php
if (isset($_POST['submit_bil']))
    {
        $filnavn = newImage("upload", "../pic/biler/original", "../pic/biler/image", "../pic/biler/thumb");
        $filnavn2 = newImage("upload2", "../pic/biler/original", "../pic/biler/image", "../pic/biler/thumb");
        $filnavn3 = newImage("upload3", "../pic/biler/original", "../pic/biler/image", "../pic/biler/thumb");
        $filnavn4 = newImage("upload4", "../pic/biler/original", "../pic/biler/image", "../pic/biler/thumb");

        if ($filnavn && $filnavn2 && $filnavn3 && $filnavn4)
        {
            $overskrift=$_POST["overskrift"];
            $maerke=$_POST["maerke"];
            $aargang=$_POST["aargang"];
            $model=$_POST["model"];
            $farve=$_POST["farve"];
            $km=$_POST["km"];
            $pris=$_POST["pris"];

            mysql_query("INSERT INTO biler (overskrift, maerke, aargang, model, farve, km, pris, image, image2, image3, image4)

            VALUES

('".$overskrift."','".$maerke."','".$aargang."','".$model."','".$farve."','".$km."','".$pris."','".$filnavn."','".$filnavn2."','".$filnavn3."','".$filnavn4."')")
            or die(mysql_error());

                echo 'Billedet blev gemt <br />';
        }
        else
        {
            echo 'fejl';
        }
?>

<form  method="post" enctype="multipart/form-data" action=""  onSubmit="return ValidateForm(this)" >
    <table width="400" height="205" border="0" cellpadding="" cellspacing="1">
  <tr>
            <td>Overskrift</td>
              <td><input name="overskrift" type="text" id="overskrift" /></td>
        </tr>
        <tr>
            <td>Forsidebillede</td>
            <td><input type="file" name="upload" /></td>

        </tr>
        <tr>
            <td>Billede 2</td>
            <td><input type="file" name="upload2" /></td>

        </tr>
        <tr>
            <td>Billede 3</td>
            <td><input type="file" name="upload3" /></td>

        </tr>
        <tr>
            <td>Billede 4</td>
            <td><input type="file" name="upload4" /></td>

        </tr>
        <tr>
              <td>Mærke</td>
            <td><input name="maerke" type="text" id="maerke" /></td>
        </tr>
        <tr>
            <td>Årgang</td>
            <td><input name="aargang" type="text" id="aargang" /></td>
        </tr>
        <tr>
            <td>Model</td>
            <td><input name="model" type="text" id="model" /></td>
        </tr>
        <tr>
            <td>Farve</td>
            <td><input name="farve" type="text" id="farve" /></td>
        </tr>
        <tr>
            <td>Km</td>
            <td><input name="km" type="text" id="km" /></td>
        </tr>
        <tr>
            <td>Pris</td>
            <td><input name="pris" type="text" id="pris" /></td>
        </tr>
        <tr>
              <td><input type="submit" name="submit_bil" value="Tilføj nyt" /></td>
        </tr>
    </table>
    </form>
Avatar billede dmy Nybegynder
19. maj 2009 - 18:48 #1
Ignorer lige mit forsøg på punktopstilling hehe

Uploade alle 4 billeder samt tekst
tekst, undlade upload af 4 fotos
tekst, kun uploade f.eks. 1 foto
Avatar billede majbom Novice
19. maj 2009 - 19:21 #2
den skal indsætte teksten og uploade de billeder der nu engang er, hvadenten det er 0, 1, 2, 3 eller 4?
Avatar billede dmy Nybegynder
20. maj 2009 - 08:25 #3
Ja lige præcis, lige nu skal man uploade alle 4 billeder, før den gemmer.
Avatar billede majbom Novice
20. maj 2009 - 08:49 #4
hvis du nu navngiver dine input file som et array (upload[]) og løber det array igennem på siden hvor du smider i databasen. og for hvert felt der er noget i, uploader den billedet?
Avatar billede dmy Nybegynder
20. maj 2009 - 10:41 #5
Det forstår jeg intet af, jeg skal kunne se i kode hvordan, jeg er ikke særlig god i php men den slags her.
Avatar billede zkill Nybegynder
20. maj 2009 - 13:35 #6
altså lige som din kode ser ud, så tror jeg det blir et par steder du skal rette for at få dette til at virke..

Men gemmer du billedet i sql databasen.? eller hvad data ligger der i dem der $filnavn, $filnavn1...,$filnavn3.?
Avatar billede majbom Novice
20. maj 2009 - 13:39 #7
prøv med:

<?php
if (isset($_POST['submit_bil']))
{
    $filnavn = new array();
    for($i=0;$i>=4;$i++){
        $filnavn[$i] = newImage($i, "../pic/biler/original", "../pic/biler/image", "../pic/biler/thumb");
    }
    $overskrift=$_POST["overskrift"];
    $maerke=$_POST["maerke"];
    $aargang=$_POST["aargang"];
    $model=$_POST["model"];
    $farve=$_POST["farve"];
    $km=$_POST["km"];
    $pris=$_POST["pris"];

    mysql_query("INSERT INTO biler (overskrift, maerke, aargang, model, farve, km, pris, image, image2, image3, image4) VALUES('".$overskrift."','".$maerke."','".$aargang."','".$model."','".$farve."','".$km."','".$pris."','".$filnavn[0]."','".$filnavn[1]."','".$filnavn[2]."','".$filnavn[3]."')")or die(mysql_error());
    echo 'Billedet blev gemt <br />';
}
else
{
    echo 'fejl';
}
?>

<?php
if (isset($_POST['submit_bil']))
{
    $filnavn = new array();
    for($i=0;$i>=4;$i++){
        $filnavn[$i] = newImage($i, "../pic/biler/original", "../pic/biler/image", "../pic/biler/thumb");
    }
    $overskrift=$_POST["overskrift"];
    $maerke=$_POST["maerke"];
    $aargang=$_POST["aargang"];
    $model=$_POST["model"];
    $farve=$_POST["farve"];
    $km=$_POST["km"];
    $pris=$_POST["pris"];

    mysql_query("INSERT INTO biler (overskrift, maerke, aargang, model, farve, km, pris, image, image2, image3, image4) VALUES('".$overskrift."','".$maerke."','".$aargang."','".$model."','".$farve."','".$km."','".$pris."','".$filnavn[0]."','".$filnavn[1]."','".$filnavn[2]."','".$filnavn[3]."')")or die(mysql_error());
    echo 'Billedet blev gemt <br />';
}
else
{
    echo 'fejl';
}
?>

_______________________________________

<tr>
            <td>Forsidebillede</td>
            <td><input type="file" name="upload[]" /></td>

        </tr>
        <tr>
            <td>Billede 2</td>
            <td><input type="file" name="upload[]" /></td>

        </tr>
        <tr>
            <td>Billede 3</td>
            <td><input type="file" name="upload[]" /></td>

        </tr>
        <tr>
            <td>Billede 4</td>
            <td><input type="file" name="upload[]" /></td>

        </tr>

_____________________________________

<?php
function newImage($file, $dir, $image, $thumb)
{
    $fejl = null;
    $newfile = $_FILES[$upload[$file]]['name'];

    $illegalChars = array('æ','Æ','ø','Ø','å', 'Å');
    $legalChars = array('ae','AE','oe','OE','aa','AA');

______________________________________

det er ikke testet...
Avatar billede zkill Nybegynder
20. maj 2009 - 13:49 #8
arrh havde lige sovet lidt over kigget på din kode..
haha du ka os simpelt gøre sådan her..

$filnavn = newImage("upload", "../pic/biler/original", "../pic/biler/image", "../pic/biler/thumb");
        $filnavn2 = newImage("upload2", "../pic/biler/original", "../pic/biler/image", "../pic/biler/thumb");
        $filnavn3 = newImage("upload3", "../pic/biler/original", "../pic/biler/image", "../pic/biler/thumb");
        $filnavn4 = newImage("upload4", "../pic/biler/original", "../pic/biler/image", "../pic/biler/thumb");

if(!$filnavn)
  $filnavn = "None";
if(!filnavn1)
  $filnavn1 = "None";
if(!filnavn2)
  $filnavn2 = "None";
if(!filnavn3)
  $filnavn3 = "None";

nu vil den indsætte None som filnavn..
Så skal du dog ændre der hvor den henter filnavnene fra DB og viser dem.. der skal du tjekke om filnavnet er None.

if($row['image'] != 'None')
  print image...
...
if($row['image4'] != 'None')
  print image...
Avatar billede dmy Nybegynder
23. maj 2009 - 10:51 #9
Jeg har prøvet splazz kode, men siden viser ingenting, den skriver bare

Webstedet kan ikke vise siden.
HTTP 500
  Mest sandsynlige årsager:
Webstedet er under vedligeholdelse.
Webstedet har en programmeringsfejl.
Avatar billede majbom Novice
25. maj 2009 - 21:55 #10
mht min kode, så er det jo "rettelser" til koden i dine 3 eksisterende filer...

er det din formular-side der ikke virker?
Avatar billede dmy Nybegynder
27. maj 2009 - 09:37 #11
Nåh jeg har selv fundet en løsning, så nu virker det.

Smid et svar
Avatar billede majbom Novice
27. maj 2009 - 10:22 #12
behold du bare dine point, du har nok mere brug for dem :)
Avatar billede majbom Novice
04. november 2010 - 11:36 #13
husk at acceptere svaret :)