Avatar billede thissel Nybegynder
18. maj 2009 - 13:38 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Styre flere domæner med htaccess

Hej eksperter.

Jeg er ved at sætte en webshop op som skal køre på flere sprog og i den forbindelse har jeg købt en masse forskellige landedomæner.

Selve shoppen har indbygger multisprog som defineres vha. en cookie a la: www.webshop.dk/?__sprog=DK

Det jeg gerne vil have sat op, er at de enkelte domæner sættes op til automatisk at vise det korrekte sprog:

www.webshop.com => www.webshop.com/?__sprog=EN
www.webshop.de => www.webshop.de/?__sprog=DE
www.webshop.dk => www.webshop.dk/?__sprog=DK
osv.

DNS for domænerne er alle sat op til at pege hen på den pågældende server, så det eneste der mangler er en funktion der automatisk sætter den korrekte sprog-cookie alt afhængigt af hvilket domæne brugeren går ind via.

Kan dette sættes op i htaccess?
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
18. maj 2009 - 14:27 #1
Hvis du kører PHP kan du jo bare bruge $_SERVER['HTTP_HOST'] til at se hvilket domæne der er kaldt, og så bruge dette til at sætte cookies :-)

Jeg er overbevist om at der er en tilsvarende i f.eks. ASP
Avatar billede thissel Nybegynder
18. maj 2009 - 14:32 #2
Ja, det er selvfølgelig også en mulighed. Men jeg ville nu foretrække hvis jeg kunne gøre det ved hjælp af htaccess, da jeg ikke ønsker at modificere koden mere end højst nødvendigt.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
18. maj 2009 - 14:39 #3
om du skal taste det ind i en XML fil du bruger i "index.php" eller om du skal lave det i htaccess, ser jeg ikke det store i.
Du kunne jo nøjes med én "index.php" fil som tager samtlige .dk, .com, .it osv. domæner og sætter cookien rigtigt. Og så vedligeholde det i den.
Appache installationen styrer vel ikke andet end det?
Så kan du også skrive direkte funktionalitet til at skifte sprog :-)
Avatar billede thissel Nybegynder
18. maj 2009 - 17:27 #4
Jeg kan godt se hvad du mener, men jeg ville nu alligevel foretrække at lave det i htaccess hvis det kan lade sig gøre... :)

Spørgsmålet er om det kan det?
Avatar billede thissel Nybegynder
04. januar 2012 - 19:41 #5
Lukker