Avatar billede dejligeanders Novice
18. maj 2009 - 08:59 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvor ændre jeg filtype på flere filer samtidig i windows?

Hej Eksperter

Jeg har lagt nogle lydbøger ind i min iTunes, men iTunes betrakter filerne som musik. Har undersøgt sagen og funder ud af at det er for filerne hedder xxx.m3a. For at de skal accepteres som lydbøger skal de hedde xxx.m3b. Har været inde i mappe-indstillinger og ændre så man nu kan se filtypen på alle filer. Har efter forsøgt at markere alle filer og trykke "F2" for at omdøbe... men den omdåber kun filformatet på den enkelt fil.

Vil gerne have omdåbt dem alle samtidig - hvordan gør jeg det?
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2009 - 09:19 #1
Hvis det ikke er nødvendigt at konvertere filerne, men de blot skal omdøbes er der mange gratis værktøjer til det. Jeg bruger selv Total Commander til den slags, den kan du finde i en shareware udgave, men jeg tror dette freewareprogram er ganske udmærket til dit formål. Det får gode anbefalinger:

http://www.snapfiles.com/get/denrenamer.html
Avatar billede snowball Novice
18. maj 2009 - 09:28 #2
Hvis det blot er "efternavnet" der skal ændres, så kan det nemt gøres fra en kommandoprompt via nedenstående kommando:

rename c:\folder\*.m3a *.m3b
Avatar billede dejligeanders Novice
18. maj 2009 - 09:33 #3
Det er blot efternavnet... men hvad er en kommandoprompt og hvordan kommer jeg ind i den?
Avatar billede dejligeanders Novice
18. maj 2009 - 09:47 #4
Hat fundet kommandoprompten og forsøgt at skrive det du sagde, men det virker ikke...

Når jeg kommer ind i prompten står der i forvejen C:\document and settings\anders>

Hvis jeg så herefter skriver rename c:\folder\*.m3a *.m3b skriver den Forkert syntaks for kommandoen.

Hvis jeg skriver folder\*.m3a *.m3b skriver den
'rename' blev ikke genkendt som en intern eller ekstern kommando, et program eller en batchfil.

Nogen forslag?
Avatar billede j3ppah Novice
18. maj 2009 - 09:48 #5
hold windows knappen nede og tryk R ->
Skriv cmd ->
Tryk enter ->
Det sorte vindue er kommandopromten ->
skriv som snowball har sagt (rename c:\Mappen det ligger i\*.m3a *.m3b) ->
Avatar billede j3ppah Novice
18. maj 2009 - 09:49 #6
jeg har aldrig brugt rename, så jeg ved ikke hvordan den virker ;) den må snowball stå for
Avatar billede dejligeanders Novice
18. maj 2009 - 09:50 #7
Så lykkedes det... tak

Skriv et svar, så er der point
Avatar billede snowball Novice
18. maj 2009 - 10:26 #8
Svar :)
Avatar billede obamama Nybegynder
18. maj 2009 - 18:31 #9
ellers, hvis du er i tvivl, skriv "help rename"

Du kan også skrive copy, move osv osv