Avatar billede michaeltryl Seniormester
17. maj 2009 - 18:35 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Charaset ?

Jeg har nogle php sider gemt i UTF-8 format og de viser æøå helt fint.
Nu har jeg så oprettet en tabel i en mysql tabel, men alle æøå som hentes ud herfra vises som små firkanter.
Felterne i tabellen er gemt i
utf8_danish_ci
og i meta tags på siderne er
<meta http-equiv="Content-type" content="text/html; charset=UTF-8">

indsat.
er her en som har et bud på hvad jeg gør galt?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. maj 2009 - 18:45 #1
Er du sikker på at data er gemt som UTF-8 i dine tabeller?
Avatar billede michaeltryl Seniormester
17. maj 2009 - 18:53 #2
Jeg har ændret alle felterne til
utf8_danish_ci
manuelt og derefter gemt data i dem, så det vil jeg mene de er, men er der en måde at tjekke det på? når jeg kigger i phpmyadmin står det til at være
utf8_danish_ci
Avatar billede arne_v Ekspert
17. maj 2009 - 21:49 #3
Prøv og læs data som et binært byte array og dump data og se om danske bogstaver er 1 eller 2 bytes.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
17. maj 2009 - 23:13 #4
ved ikke om det er dette her du mener, men

$a = array(1, 2, array("æ", "ø", "å"));
var_dump($a);
giver dette output

array(3) { [0]=> int(1) [1]=> int(2) [2]=> array(3) { [0]=> string(2) "æ" [1]=> string(2) "ø" [2]=> string(2) "å" } }

kan ikke lige finde nogen steder hvordan jeg laver et binært byte array
Avatar billede arne_v Ekspert
17. maj 2009 - 23:27 #5
Nu var det jo data fra databasen som skulle dumpes ...
Avatar billede michaeltryl Seniormester
18. maj 2009 - 09:18 #6
Ja det er klart, det var mig som sov.

$a = array(1, 2, array("$frugt"));
var_dump($a);

giver

array(3) { [0]=> int(1) [1]=> int(2) [2]=> array(1) { [0]=> string(1) "&#65533;" } }

uanset om $frugt indeholder æ ø eller å $frugt hentes fra databasen
Avatar billede michaeltryl Seniormester
18. maj 2009 - 21:30 #7
Har fået det til at virke
ændrede til
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">
og sat mit program til at gemme i
baltisk (ISO)

Vil du have point så kom med et svar. du skal have tak for dit forsøg
Avatar billede michaeltryl Seniormester
12. januar 2010 - 23:31 #8
lukker her