Avatar billede dummy758 Nybegynder
08. juli 2001 - 20:09 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

LaTeX og Maple

er der nogen der ved hvor man kan købe LaTeX og Maple, begge programmer er matematikprogrammer der anvendes ved universiteter. LaTeX er et godt program at skrive mat. rapporter i, Maple er et regneprogram.
Avatar billede Peter Praktikant
08. juli 2001 - 20:12 #1
LaTex er gratis
Avatar billede Peter Praktikant
08. juli 2001 - 20:14 #2
Du kan downloade miktex på www.miktex.org dette er den bedste compiler. Som editor kan du bruge alt muligt, jeg bruger winEdt 5.1, den synes jeg er god, men den er ikke gratis. www.winedt.com Men der findes mange andre.
Avatar billede Peter Praktikant
08. juli 2001 - 20:14 #3
Maple ved jeg ikke hvor du kan købe, jeg har fået min gratis med en studenterlicens fra mit studie.
Avatar billede Peter Praktikant
08. juli 2001 - 20:16 #4
Firmaet der laver Maple hedder Waterloo Maple inc, det kan være du kan finde ud af noget på deres hjemmeside, den må være til at finde.
Avatar billede Peter Praktikant
08. juli 2001 - 20:17 #5
deres adresse er http://www.maplesoft.com/
Avatar billede jakoba Nybegynder
08. juli 2001 - 20:18 #6
Avatar billede Peter Praktikant
08. juli 2001 - 20:19 #7
jeg tror du kan købe Maple i en studenterboghandel.
Avatar billede dummy758 Nybegynder
08. juli 2001 - 22:43 #8
hvor finder man et studenterbogblad?
Avatar billede Peter Praktikant
08. juli 2001 - 22:45 #9
hvor kommer du fra?
Avatar billede Peter Praktikant
08. juli 2001 - 22:45 #10
hvad skal du bruge maple til?
Avatar billede jakoba Nybegynder
08. juli 2001 - 22:47 #11
studenter-boghandel hedder det. ethvert universitet har en eller flere. hvor bor du?
Avatar billede dummy758 Nybegynder
09. juli 2001 - 16:26 #12
Jeg har nu downloadet Miktex, programmet fylder jo ca. 400 MB, mit spørgsmål er nu hvordan kommer jeg ind i programmet, så jeg kan skrive rapporter med komplicerede matematiske tegn?

Det ser ud til at der er en masse andre features ved programmet, men de fleste EXE-filer føre ud til ms-dos prompten. Det ser også ud til at LaTeX er der.

KORT SAGT……….hvordan bruger man programmet?

Og er der nogen der kan forklare mig hvordan det ellers fungere?
Hvad er fordelene/ulemperne ved ps, pdf, dvi, tex-filer?

Der er jo en milliard filer…..
Avatar billede dummy758 Nybegynder
09. juli 2001 - 16:32 #13
Jeg kommer fra Haderslev, og der har vi ikke et universitet :-(.
Faktisk så går jeg kun i 9.kl, men vil alligevel gerne havde fat i Maple.
Jeg har selv lommeregneren TI-92+.

Det matematik jeg regner nu er fra første år på universitettet.
Avatar billede Peter Praktikant
09. juli 2001 - 17:12 #14
Fra første år på universitetet, hvad er det for noget matematik?
Har du installeret miktex?
Du skal bruge GhostView til at se ps-filerne hvis du vil lave sådanne. Dette kan også downloades.
Hvis du downloader winEdt kan du skrive tex-filer og compilere dem med miktex fra WinEdt. Ved du noget om LaTeX, man skriver ikke bare lige en tekst, der er en masse syntax der skal være på plads. Hvis du vil vide noget mere om LaTeX2e som det hedder kan du downloade \"The Not So Short Introduktion To LaTeX2e\" som er en alletiders begyndervejledning.
Avatar billede Peter Praktikant
09. juli 2001 - 17:19 #15
Det virker sådan, at du skriver en tex-fil og compilerer den. Dette bliver til en dvi-fil som kan laves om til en ps eller pdf-fil. Fordelen ved ps og pdf er, at mange har acrobat-reader eller ghostview og kan derfor læse filen, men dvi-filen fylder ikke lige så meget, men man kan ikke printe grafik såsom grafer ud fra en dvi-fil, dette skal gøres fra en ps- eller pdf-fil.
Avatar billede Peter Praktikant
09. juli 2001 - 17:19 #16
Bortset fra det, så kan din lommeregner næsten lige så meget som Maple.
Avatar billede Peter Praktikant
09. juli 2001 - 17:22 #17
du kan downloade en studenterversion af maple fra hjemmesiden der gælder 1 måned.
Avatar billede dummy758 Nybegynder
09. juli 2001 - 18:15 #18
Vil det sige at jeg først skal havde fx WinEdt, for at kunne skrive Tex-filer? Det virker umiddelbart rimelig kompliceret.

Jeg har aldrig brugt LaTeX før. Jeg ved dog at der er en masse koder for de forskellige matematiske tegn, fx int( , for at lave integraltegn. Kender du et sted hvor der står en masse koder for de forskellige tegn?

LaTeX, er det meget kompliceret at bruge?

Dvs. jeg kan ikke skrive en Tex-fil hvis jeg bare har Miktex?
Hvad vil det sige at complicere filen?, og hvordan gøres det?

Jeg har Ghostview, og Adobe Acrobat Reader, så jeg kan læse ps, og pdf-filer. Jeg har lagt mærke til at grafisk er pdf-filerne meget flottere, og fylde tilligemed også meget mindre.

Hvor var det man kunne downloade Winedt, eller et andet program der kan bruges? Helst et der ikke koster penge.

Ellers kan du ikke brænde de programmer Winedt, LaTeX, Maple...og diverse programmer til mig, og sende det til mig, så vil jeg betale dig for det.
Avatar billede Peter Praktikant
09. juli 2001 - 18:22 #19
Jeg har ingen brænder, og det er desuden ikke lovligt. LaTeX er kompliceret. Du skal downloade en editor, du kan bruge hvad som helst der skriver rene text-filer, men det er at foretrække med en som winedt, www.winedt.com Du kan også prøve at søge på wintex2000, den skulle også være udemærket og vist nok gratis. Du kan se hvad de forskellige koder er i TNSSITL, The Not So Short Introduktion To LaTeX som også er til at finde til download.
LaTeX fungerer sådan, at du skriver alle koderne i en tex-fil, samme princip som html, derefter kompilerer du det med miktex, den læser alle koderne og indsætter feks et integraltegn hvor der står \\int. Miktex skriver så en dvi-fil med det færdige produkt.
Avatar billede Peter Praktikant
11. juli 2001 - 22:55 #20
nå, skal vi lukke spørgsmålet, eller har du flere spørgsmål.
Forresten, hvad er det for noget matematik du regner.
Avatar billede dummy758 Nybegynder
12. juli 2001 - 12:37 #21
Jeg har faktisk et spørgsmål til, hvordan laver man grafer?

Jeg regner noget som differention og integration af funktioner med flere variabler, komplekse tal, linæer algebra.

Jeg har også prøvet at kigge på Galois-teori, men det var lidt for svært for en 9.klasses elev.

Hvad regner du så?
Studere du matematik på universitetet?, og i så fald, hvilket universitet?

Avatar billede Peter Praktikant
13. juli 2001 - 16:48 #22
graferne kan du lave i Maple og gemme som ps-filer, disse kan indsættes som kode og kaldes af ps-filen du kompilerer ud fra tex-filen. Fik du det?
Jeg studerer matematik og økonomi på KU.
Avatar billede dumdum Nybegynder
30. august 2001 - 14:57 #23
Hmm Petter78, ved du noget om hvor jeg finder mere info om matematik og økonomi på KU? Er det ikke interessant?
Avatar billede Peter Praktikant
30. august 2001 - 15:10 #24
du kan kigge her:
http://www.math.ku.dk/mathecon/
og her er for matematisk institut:
http://www.math.ku.dk/