Avatar billede htx98i17 Professor
08. juli 2001 - 19:49 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

XML og PHP

Jeg har kigget lidt på det XML.

Men jeg kan ikke rigtig se nogle fordele i det, når man allerede kan PHP.

Derfor, hvad bruger I XML til i forbindelse med PHP?

Er der noget som man kan sige at XML er suverænt til ?

Jeg er lidt i vildrede hvad jeg skal spørge om her, for jeg har svært ved at se hvad man kan bruge XML til. Især sammen med PHP...

Jeg har lavet sådan noget her:
<?xml version=\"1.0\" ?>
<register>
    <test>
        <title>Kim larsen</title>
        <album>Under boegen</album>
        <date>10.10.1999</date>
    </test>
    <test>
        <title>Gnags</title>
        <album>Under boegen</album>
        <date>10.10.1999</date>
    </test>
    <test>
        <title>Kurt Ravn</title>
        <album>De bedste 2</album>
        <date>10.10.1999</date>
    </test>
    <test>
        <title>Kim Larsen</title>
        <album>Mamma Mia</album>
        <date>3.2.2001</date>
    </test>
    <test>
        <title>Freya</title>
        <album>lady bird</album>
        <date>10.10.1999</date>
    </test>
    <test>
        <title>Gnags</title>
        <album>Under boegen</album>
        <date>10.10.1999</date>
    </test>
    <test>
        <title>Gnags</title>
        <album>Under boegen</album>
        <date>10.10.1999</date>
    </test>
</register>

og så lavet et HTML dokument der overraskende nok, faktisk laver en løkke og printer alle \"poster\" ud i XML-db\'en...

Men hvad kan man bruge det til :-)

håber på svar fra brugere af XML og PHP, og fra folk der evt kan vise mig et site som DE har lavet, og kan forklare hvorfor de har valgt at bruge XML og hvad fordelene er. EJ ? :o)

Avatar billede henrik242 Nybegynder
08. juli 2001 - 20:33 #1
jeg er med på en lytter...
Avatar billede sukos Juniormester
08. juli 2001 - 23:16 #2
Avatar billede htx98i17 Professor
08. juli 2001 - 23:23 #3
jeg vil gerne have folks egne ord og nogle der har arbejdet med det... links om XML kan jeg også selv finde :) sorry :-) et link var ikke lige hvad jeg havde håbet på...
Avatar billede myplacedk Nybegynder
09. juli 2001 - 00:31 #4
En fordel ved XML er, at det er en standard. :)
Hvad man kan bruge det til i praksis? Lad os tage en case... :)

http://slashdot.org
Et nyhedssite for nørder. Det kunne da være fedt nok at få overskrifterne fra slashdot på sin egen hjemmeside, ik\'?
Okay, vi kan få PHP til at downloade forsiden, og gøre et forsøg på at hente overskrifterne ud af html\'en.
Alle der har prøvet den slags ved at det er noget værre noget.
Og her kommer XML ind i billedet! Tag et kig her:
http://slashdot.org/slashdot.xml
Der er alle overskrifter, i et standard data-format.
Det kunne have været i et hvilket som helst format, men det ville nok betyde at man skulle lave en parser, specifikt til slashdot.
Du kan læse om det her: http://slashdot.org/code.shtml
Avatar billede alvion Nybegynder
10. juli 2001 - 17:16 #5
XML er en standard der er yderst velegnet til transport af data mellem to systemer. Tænk på det som en ny generation af EDI. Velegnet fordi formatet er yderst fleksibelt.

Samme fleksibilitet gør til gengæld standarden knapt så velegnet til lagring af data i miljøer, hvor søgehastighed, indeksering, integritet og relationer er i højsædet.

Ritzau bruger XML (eller rettere SGML) til at sende deres telegrammer ud til deres abonnenter. De har defineret et dokumentformat, hvor hvert telegram sendes som én fil.
Avatar billede htx98i17 Professor
12. juli 2001 - 14:22 #6
er det virkelig alt hvad man kan bruge det til,
så gidder jeg sq ik sætte mig ind i det :)
Avatar billede alvion Nybegynder
12. juli 2001 - 14:36 #7
Det ville jeg nu nok gøre alligevel hvis jeg var dig...

Transport af data mellem forskellige systemer bliver en af de varmeste emner i de næste par år. Bare se på det danske sygehusvæsen. Næsten hvert eneste sygehus er i gang med at udvikle deres eget system til elektroniske patientjournaler. Med lovgivningen om det frie sygehusvalg betyder det, at alle disse EPJ systemer skal kunne udveksle journalerne mellem hinanden. Her vil XML kunne spille en meget stor rolle og DET er der rigtig mange penge i.

At få to eller flere systemer til at snakke sammen ved at udvikle fælles standarder har i øvrigt altid været et profitabelt område.
Avatar billede htx98i17 Professor
12. juli 2001 - 14:48 #8
hmm okay,
men er det ikke et værre mas og besvær at få XML til at arbejde sammen med bl.a. PHP og ASP
, jeg mener, man skal vel lave en slags parser i php for at man kan få noget ud af XML...

Skal man ikke på php til at lave et array ud af XML\'en ? eller hvordan fungere det?
Avatar billede alvion Nybegynder
12. juli 2001 - 15:21 #9
Jo det skal man, og til det formål findes følgende PHP funktioner:

http://php.net/manual/en/ref.xml.php

Du kan enten parse et XML dokument med callback funktioner (dvs. parseren kalder en af dig defineret funktion, hver gang den støder på et tag), eller du kan bruge funktionen \"xml_parse_into_struct()\", som parser xml-dokumentet og smider det ind i et flerdimensionelt array.
Avatar billede alvion Nybegynder
12. juli 2001 - 15:21 #10
Sidstnævnte funktion er MEGET anvendelig :)
Avatar billede htx98i17 Professor
12. juli 2001 - 15:24 #11
okay sejt, kigger på det...