Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2009 - 12:39 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Kryptering

Hej eksperter,

Indeholder C# en indbygget krypteringsmotor, og hvordan anvendes denne?
Avatar billede j4k0b Nybegynder
15. maj 2009 - 13:08 #1
følger lige med
Avatar billede sirius Nybegynder
15. maj 2009 - 14:39 #2
System.Security.Cryptography indeholder en masse klasser til kryptering.

Hvad vil du gerne kryptere?
Avatar billede arne_v Ekspert
15. maj 2009 - 14:55 #3
.NET understoetter alle de gaengse krypteringer: AES, 3DES etc..

Simpelt AES eksempel:

using System;
using System.Text;
using System.Security.Cryptography;

public class MainClass
{
    private static Encoding utf = new UTF8Encoding();
    private static Rijndael aes = new RijndaelManaged();
    private static byte[] iv = { 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 };
    public static string Encrypt(string plain, string key)
    {
        ICryptoTransform encrypt = aes.CreateEncryptor(utf.GetBytes(key), iv);
        return Convert.ToBase64String(encrypt.TransformFinalBlock(utf.GetBytes(plain), 0, utf.GetByteCount(plain)));
    }
    public static string Decrypt(string cipher, string key)
    {
        ICryptoTransform decrypt = aes.CreateDecryptor(utf.GetBytes(key), iv);
        byte[] b = Convert.FromBase64String(cipher);
        return utf.GetString(decrypt.TransformFinalBlock(b, 0, b.Length));
    }
    public static void Main(string[] args)
    {
        Console.WriteLine(Encrypt("Dette er en test !", "hemmeligabcdefgh12345678"));
        Console.WriteLine(Decrypt(Encrypt("Dette er en test !", "hemmeligabcdefgh12345678"), "hemmeligabcdefgh12345678"));
    }
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2009 - 15:02 #4
Tak :) Jeg tror, jeg kan hitte ud af det herfra (ikke at der er meget mere at undersøge).
Svar søges fra sirius og Arne.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. maj 2009 - 15:08 #5
Til generel symmetrisk kryptering vil jeg anbefale AES - det er hvad man bruger idag.

Og et svar fra mig.
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2009 - 15:13 #6
Jeps. Lige en ting til:
byte[] iv = { 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 };
Hvad gør denne vektor helt præcist?
Avatar billede arne_v Ekspert
15. maj 2009 - 15:24 #7
Det er en IV vektor.

Den bruges som en del af krypteringen.

Reglerne er:
* den behoever ikke vaere hemmelig - du kan vedlaegge den i klar tekst hvis det skal vaere
* men hvis du vil have maksimal sikkerhed i algoritmen saa skal den vaere forskellig fra gang til gang

Jeg er ikke overbevist om at problemet med samme IV er specielt stort i de mere praktiske sammenhaenge. Men matematisk set leaker der information, hvis den genbruges.

http://en.wikipedia.org/wiki/Block_cipher_modes_of_operation
Avatar billede sirius Nybegynder
15. maj 2009 - 15:32 #8
et lille svar
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2009 - 15:33 #9
Men hvordan kan det så være, at den ikke er definerende for nøglens længde?
Avatar billede arne_v Ekspert
15. maj 2009 - 15:58 #10
IV er block size ikke key size.
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2009 - 16:01 #11
Ah, ja, det er jo blokkene, der skiftes ud. Tak :)
Avatar billede clausc Nybegynder
19. maj 2009 - 15:42 #12
Et par ekstra gratis kommentarer til arnes fine svar:
AES er den anbefalede symmetriske metode; 3DES (EDE) bruges dog rigtig mange steder, og kan - afhængig af dit konkrete behov - være et bedre valg. Hvis ikke du skal interface med andre, så brug AES.

Hvis man bruger en IV pre-pender man den ofte til det krypterede data; dvs et byte[] som er [IV][krypterede data]

IV'en bør du fylde med tilfældige data fra RNGCryptoServiceProvider; Random()-klassen er slet slet ikke god nok til crypto formål.

Hvis data er større end blok-størrelsen bør du bruge CBC-mode (ja, det er default; men det skader ikke at være eksplicit om det; ditto padding-mode for den sags skyld)