Avatar billede emelik.com Nybegynder
08. juli 2001 - 17:40 Der er 29 kommentarer

regulær ex..... og det LORT!!

En der gidder forklarer det med regulær expressions eller hvad det hedder?

  $str = htmlentities($str);
  $str = ereg_Replace(\"/([^/]+)/\", \"<em>\\\\1</em>\", $str);
  $str = ereg_Replace(\"\\*([^*]+)\\*\", \"<strong>\\\\1</strong>\", $str);
  return $str;

print format($foo);

Fatter ikke en skid af den slags, som om jeg er en 5 årig.... ved ikke helt hvordan det er bygget op :)

hvad med det her:

function locate($regex, $text) {
  while (eregi($regex, $text, $regs)) {
    $mylist[] = $regs[1];
    $text = substr($text, strpos($text, $regs[1]) + strlen($regs[1]));
  }
  return $mylist;
}

$text = \"<strong>Min</strong> <em>HMTL</em>\";
$located = locate(\"(<([^>]+)>)\", $text);
for($i=0; $i<count($located); $i++) {
  print htmlentities($located[$i]).\"\\n\";
}

hvad er det for noget skidt og how funger det??...

Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. juli 2001 - 17:44 #1
Virker det, eller skal du have hjælp til at få det til at virke? Eller skal det
\"bare\" forklares?
Avatar billede emelik.com Nybegynder
08. juli 2001 - 17:47 #2
forklares erik det der er bare fra mbn.dk jeg \"fatter\" det bare ikke :o(
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. juli 2001 - 17:59 #3
Lad mig prøve 1 af dem
  $str = ereg_Replace(\"/([^/]+)/\", \"<em>\\\\1</em>\", $str);

Den skal erstatte noget tekst i $str med noget andet tekst. Men hvad?

/.../ betyder at man leder efter noget omgivet af /-streger
[^/] betyder et hvilket som helst tegn, bortset fra /. Det er ^-en der siger
      at det ikke må være /
[^/]+ betyder det samme, men nu må der være der flere tegn sammen, bare ikke /
/[^/]+/ betyder altså at lede efter noget med /-er omkring
/([^/]+)/ altså med paranteser, betyder at vi samler resultatet i variablen nummer 1

Altså, hvis vi finder sådan noget tekst, husker vi teksten mellem /-erne

\\\\1 er netop denne tekst
<em>\\\\1</em> er denne tekst omgivet af et <em>-tag.

Tjah, det var nok ikke helt nok...:)
Avatar billede myplacedk Nybegynder
08. juli 2001 - 18:09 #4
emelik >> Hvis jeg var dig ville jeg starte ved begyndelsen. Hvis det var dit første program du var ved at lave, ville du jo heller ikke kigge på kildekoden til linux-kernen. :)

Prøv at se her:
http://www.php.dk/artikler/regex.php

Det skulle vist være en OK artikel til at komme i gang med.
Avatar billede superib Nybegynder
08. juli 2001 - 18:09 #5
Prøv her...

http://www.cacas.org/~wes/java/syntax.html

Det var der jeg lærte reg.exp...

Jesper
Avatar billede myplacedk Nybegynder
08. juli 2001 - 18:10 #6
Forresten er 400 point ALT for meget... Er det ikke 15 man giver for en nem?
Avatar billede emelik.com Nybegynder
08. juli 2001 - 19:30 #7
faktisk kun et par småting jeg ikke fattede, såsom det erik forklarede............
Avatar billede emelik.com Nybegynder
08. juli 2001 - 19:31 #8
myplace--> jeg fastsætter pointne udfra ja hvad jeg vil!!...
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
08. juli 2001 - 19:33 #9
Hmm .. 400 point .. det vil JEG sige er rimeligt for den slags her. Regular Expressions er IKKE nemt, og dem der kan det ligesom erikjacobsen fortjener at blive belønnet for deres kunnen i det.
Avatar billede emelik.com Nybegynder
08. juli 2001 - 20:03 #10
Tark tdaugaard...... myplacedk hvis du synes det er for meget så LAD VÆRE MED AT SVARE!....

<Emelik>
Avatar billede emelik.com Nybegynder
08. juli 2001 - 20:04 #11
desvære har erik lavet det som en kommentar! Erik lav lige en kommentar som et spm :o)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
08. juli 2001 - 20:09 #12
myplacedk:> Men hvis det er så nemt, så svar da på det ;o)
Avatar billede htx98i17 Professor
08. juli 2001 - 21:21 #13
jeg synes også at 400 er mange, men hvis manden vil af med dem, så lad ham :))
der er alligevel gået mega inflation i pointene.. hehe
Avatar billede emelik.com Nybegynder
08. juli 2001 - 23:38 #14
men en god måde at bruge dem på! giuvet op mht E........
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
08. juli 2001 - 23:40 #15
det er jo ikke sikket e.j. sidder på nettet nu .. giv ham da lige en chance ..
Avatar billede myplacedk Nybegynder
09. juli 2001 - 00:18 #16
Jeg er egentlig ret ligeglad med hvad i gør med Eksperten. Alt den snak om point, point-jagt, snyd og andet point-relateret gejl er jeg ved at være træt af.
Og så har Ekperten da vist snart en oppetid på under 50% i dagtimerne. Seriøst.

Problemet er bare, at der går inflation i det, og en ny bruger med 300 point når ikke særligt langt. I ødelægger systemet for Jer selv, og jeg er en af dem der er trætte af at bruge det. Og jeg er enda lige startet...
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
09. juli 2001 - 00:22 #17
myplacedk:> for et år siden var Eksperten et fedt site. Det er det sådan set også nu, men nu er der alt for meget point jagt-\"jeg skal komme efter jer\" sjauw, og det kan VI ikke gøre en disse ved.

Jeg stiller for det meste aldrig spørgsmål til over 100 point. For det meste kun efter 15-30-60 satserne eller skæve tal derimellem. Nogle synes det er at være fedtet, jeg mener det er mit bidrag til ikke at forværre situationen. Men RegExp ER noget svært noget hvis ikke man kender noget til det. Jeg har selv haft stilt spørgsmål til 100 eller mere point om RegExp, for dem der kan det skal satme belønnes efter evne. Og det er jo det eksperten\'s point går ud på, at belønne folk for deres kunnen sådan at det kan ses og afspejles af pointene.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. juli 2001 - 07:18 #18
Nej, jeg vil ikke emelik.com - jeg synes det er dybt åndssvagt med et så simpelt
spørgsmål til 400 p. Vil du give mig point, så luk spørgsmålet og opret et til 15 p.
Eller la\' vær\'.
Avatar billede myplacedk Nybegynder
09. juli 2001 - 10:01 #19
tdaugaard >> Der er et emne her på Eksperten der hedder \"Regular Expressions\" - og der er samme pointsystem som ved alle andre emner. Og så svært er regular expressions altså heller ikke. I hvert fald ikke de simple eksempler jeg har set her omkring.

Men hvis jeg ikke er den eneste der er træt af Eksperten, så skulle i måske kigge på usenet. Der har jeg været i årevis, og er ikke træt af det endnu. Det er en løsning der rent teknisk bare fungerer, og man hjælper hinanden for at hjælpe.
Usenet er ikke perfekt, men jeg synes det går langt bedre end her.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
09. juli 2001 - 16:12 #20
myplacedk:> Jeg kender godt Programmering: Reg.Exp. men bruger den aldrig, da der er forskel på PHP\'s og ASP\'s måde at opfatte en RegExp på.

JEG synes RegExp er svært, jeg kan noget, men synes stadig det er svært.

Usenet - sux! Been there, done that .. alt.lang.basic, comp.lang.basic.misc .. been there .. dengang jeg var til QBasic (*host*) men det bliver sku for kedeligt i længden ..
Avatar billede barefoot Nybegynder
09. juli 2001 - 16:18 #21
Jeg er enig i at det er for mange points.
30 ville være meget passende...

Du kan læse webcafe\'s artikler om regexp til perl.
Det er stort set det samme som til php. Der skriver man bare ikke ereg(); osv:
http://www.webcafe.dk/perl/artikler/012/pa012.php3
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
09. juli 2001 - 16:21 #22
barefoot:> Jeg har en RegExp i ASP der ikke funker i PHP :-( Og den har jeg SELV skrevet .. sååe.. helt det samme er det ikke. M$ har deres egen version af RegExp...
Avatar billede barefoot Nybegynder
09. juli 2001 - 16:24 #23
tdaugaard =>
Øhm, jeg snakker om php og perl.
Ikke asp...

Præv forresten lige at sende den så jeg kan se hvordan det ser ud...
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
09. juli 2001 - 16:27 #24
barefoot:> *S* upz .. jeg læste forkert ;o) Sorry .. jeg har vist et spørgsmål åbent om det ... lige et sec
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
09. juli 2001 - 16:33 #25
Avatar billede myplacedk Nybegynder
09. juli 2001 - 19:33 #26
tdaugaard >> De udenlandske grupper bryder jeg mig ikke om. Der er alt for lidt styr på det. I hvert fald dem jeg har kigget på.
Men i Danmark er der faktisk meget godt styr på det. Og når man lærer at ignorere (og ikke fremprovokere...) alt det irrelevante, så er det faktisk meget godt.
Men det er jo smag og behag. Dette er bare min mening.
EOD herfra.
Avatar billede barefoot Nybegynder
09. juli 2001 - 19:57 #27
EOD = End Of Discussion ?
Avatar billede myplacedk Nybegynder
09. juli 2001 - 21:02 #28
barefoot >> Bingo.
Avatar billede superib Nybegynder
14. september 2001 - 16:50 #29
var det ikke på tide at dette spm blev lukket?