Avatar billede chrfoss Nybegynder
14. maj 2009 - 02:27 Der er 5 kommentarer

Æ Ø Å i mySQL database

Hej,

vi sidder og bakser med at loade noget data fra en CSV-fil ind i en database. Denne fil indeholder æ,ø og å. Dette er databasen dog ikke særlig tilfreds med!
Den giver en fejlmeddelelse når den støder på et dansk bogstav.

SQL:

CREATE TABLE IF NOT EXISTS postnumre (postnr INT(4), city VARCHAR(30), land INT(1)) CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_danish_ci ENGINE = MEMORY;
LOAD DATA LOCAL INFILE "C:\\postnummerfil.csv" INTO TABLE postnumre FIELDS TERMINATED BY ";" LINES TERMINATED BY "\r\n";

Udsnit fra postnummerfil.csv:
0555;Scanning;1
0800;Høje Taastrup;1
0877;Valby;1
0892;Sjælland USF P;1
0893;Sjælland USF B;1
0897;eBrevsprækken;1
0899;Kommuneservice;1
0900;København C;1

Fejl: Incorrect string value: '\xF8je Ta...' for column 'city' at row 2

Hvad kan jeg gøre?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. maj 2009 - 03:08 #1
Filen er tilsyneladende i ISO-8859-1 og ikke i UTF-8.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. maj 2009 - 03:08 #2
Prøv og konverter filen til UTF-8 og se om ikke det går bedre så.
Avatar billede chrfoss Nybegynder
14. maj 2009 - 13:28 #3
Det virkede fint! Nu får jeg bare meddelelsen "Incorrect integer value: '555' for column 'postnr' at row 1"

Hvad kan det skyldes?
Avatar billede arne_v Ekspert
16. maj 2009 - 03:22 #4
Gad vide om det er det foranstillede nul som driller.

Prøv evt. at fjerne det.

Eller at ændre typen til CHAR(4) - jeg antager at du ikke skal lave numeriske operationer på postnumre.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2009 - 03:39 #5
Kommet videre ?