Avatar billede clausga Nybegynder
11. maj 2009 - 16:59 Der er 10 kommentarer

H1 overskrift laver linieskift

Hvis jeg bruger <h1>Overskrift</h1>

Så laver den automatisk linjeskift, og dette er jeg ikke interesseret i, kan man ikke gører sådan dette tegn IKKE gør dette ?
Avatar billede Slater Ekspert
11. maj 2009 - 17:03 #1
Ja, ved at give din h1 en display: inline; i CSS.

<h1 style="display: inline;">Overskrift</h1> tekst.

- Men sådan helt generelt, hvis du ikke ønsker et linjeskift efter, er det ikke et h1-tag du skal bruge.
Avatar billede trissebasse Nybegynder
11. maj 2009 - 17:06 #2
Alle H'er ér med linieskift. Hvis du ikke ønsker dette er du nødt til at definere en span class der matcher din H1.
Avatar billede clausga Nybegynder
11. maj 2009 - 17:11 #3
Fordelen ved H1 er jo at søgemaskinerne tolker dette som en overskrift....

men jeg har en linie under overskriven og den ønsker jeg ikke skal flyttes ned, hvad siger f.eks google til at man laver - <h1 style="display: inline;"> ?
Avatar billede trissebasse Nybegynder
11. maj 2009 - 18:05 #4
<h1 class="under">blablabla</h1>
... og så definer "under" i et style sheet. Uanset hvordan du "pynter" på en h'ere er det altid en overskrift. Det er h2, h3, h4 osv. iøvrigt også... i prioriteret rækkefølge i søgemaskinerne.
Avatar billede Slater Ekspert
11. maj 2009 - 20:53 #5
clausga: Google er fuldstændig ligeglad med det. Du kan style den så meget du vil, og endda få den til at ligne ganske almindelig tekst. Det eneste Google bekymrer sig om, er at den er synlig.

Hvis du bruger en margin-left: -999px; eller lignende på den, for at få den til at blive usynlig for mennesker, men synlig for Google, bliver den i bedste fald ikke regnet med, og i værste fald straffer Google dig ved at give dig en lavere placering, eller slet ikke indeksere din side.
Avatar billede clausga Nybegynder
11. maj 2009 - 21:24 #6
ok så er der jo ingen ko på isen :-) hvordan angiver jeg størrelsen på h1 ?
Avatar billede Slater Ekspert
11. maj 2009 - 23:49 #7
Fontstørrelsen? Med font-size i CSS.
Avatar billede clausga Nybegynder
12. maj 2009 - 09:44 #8
Ja det troede jeg også jeg har en CSS fil hvor font size er angivet for H1, men når jeg bruger <h1 style="display: inline;"> bliver den ikke den størrelse jeg har angivet ?
Avatar billede clausga Nybegynder
12. maj 2009 - 21:41 #9
Ingen der har et bud på hvorfor den ikke bruger samme font størrelse som i CSS filen ?
Avatar billede trissebasse Nybegynder
13. maj 2009 - 07:43 #10
Giv os et link. det kan jo være der er et-eller-andet du har overset.