Avatar billede zagger Juniormester
09. maj 2009 - 10:59 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Apache overload

Jeg har på det sidste haft problemer med at min webserver har været ekstremt sløv i det. Det kan tage flere sekunder (10-30) hver gang man navigerer rundt på mine hjemmesider.

Jeg kan via netlimiter se at apache bliver bombarderet med requests fra de samme ip'er. Jeg har været inde og blokere for dem, men hver gang er der bare nogle nye der tager over.

Hvad sker der lige og hvad kan jeg gøre ved det?
Avatar billede showsource Seniormester
09. maj 2009 - 11:22 #1
Det er vist typisk ipadresser som får den slags request. ?

Så hvis du lader første vhost blot være for din ip, er det den side som vises.
Altså blot ha' en enkelt html fil som index, evt. forbyde adgang for alle.
Avatar billede showsource Seniormester
09. maj 2009 - 11:23 #2
Og ja, der bliver jo blot brugt en anden ipadresse af "spammere", så det hjælper ikke meget at udelukke bestemte, og kan jo være til skade for dem som rent faktisk kommer fra ip'en
Avatar billede zagger Juniormester
09. maj 2009 - 11:50 #3
Okay, lad mig se om jeg forstår dig ret. Altså jeg skal lave så min første vhost er en side som ingen har adgang til, ved at lave en spærring i index-filen.
Avatar billede showsource Seniormester
09. maj 2009 - 12:04 #4
Eller blot lade en simpel index.html være på siden.

<VirtualHost *:80>
    DocumentRoot "/var/www/ip"
    ServerName localhost
    ServerAlias 123.456.789.0

    CustomLog "/var/www/access.log" combined
    ErrorLog "/var/www/error.log"

</VirtualHost>

# DE ANDRE VHOSTS

Du vil så få en masse 404 errors, men det er bedre end at et evt. stort script requestes.
Avatar billede showsource Seniormester
09. maj 2009 - 12:05 #5
Evt. med :

<Directory "/var/www/ip">

    Options FollowSymLinks
    AllowOverride None

    Order deny,allow
    Deny from all
    Allow from 127.0.0.1 10.0.0

</Directory>

hvor 10.* er for dit interne netværk
Avatar billede showsource Seniormester
09. maj 2009 - 12:06 #6
Du kan jo prøve, og så se om det har nogen effekt på loadtider for de andre vhosts
Avatar billede zagger Juniormester
09. maj 2009 - 12:11 #7
Nu har jeg prøvet at sætte det op som du skriver. Vil lige give det lidt tid for at se om det virker. Eller burde det virke med det samme?
Avatar billede showsource Seniormester
09. maj 2009 - 12:22 #8
Nu ved jeg jo ikke hvor meget det vil gi', men tjek dine logfiler.
Der vil du sikkert kunne se en "forandring".
Og umiddelbart, hvis siden konstant requestes burde det nok virke med det samme, hvis ellers det har nogen effekt.
Avatar billede zagger Juniormester
09. maj 2009 - 12:29 #9
Nu er jeg ikke lige nogen haj til apache, så det med at finde logfilerne må jeg melde pas til. Men umiddelbart virker det ikke som om det har haft nogen effekt.
Avatar billede zagger Juniormester
09. maj 2009 - 13:11 #10
Tænkte på. Er det muligt at spærre for alle udenlandske ip'er?
Avatar billede showsource Seniormester
09. maj 2009 - 14:27 #11
Hvis du ikke har defineret en logfil for hvert host, så finder logfilen i %apachedir%/logs/access.log samt error.log

Lyder lidt som om det er noget script du har på en eller flere sider som ikke validerer korrekt, d.v.s. "idioter" kan udnytte scriptet.

Hvilket OS bruger du?
Avatar billede zagger Juniormester
09. maj 2009 - 14:29 #12
Det kan nemt være. Jeg kører med Windows XP.
Avatar billede showsource Seniormester
09. maj 2009 - 14:38 #13
Så skal du nok kikke dine scripts efter!
Eller få andre til det. Evt. i php kategorien
Avatar billede zagger Juniormester
09. maj 2009 - 14:45 #14
Det må jeg jo prøve så.
Men du får ihvertfald tak for hjælpen. Smid et svar.
Avatar billede showsource Seniormester
09. maj 2009 - 14:54 #15
ok.
Det skulle vel ikke være xamp, wamp o.l. du bruger på din XP ?

http://www.phpbegynder.dk/artikler.php?id=20&page=1
Avatar billede showsource Seniormester
09. maj 2009 - 14:54 #16
Nå, skal lige svare også !
Avatar billede zagger Juniormester
09. maj 2009 - 15:03 #17
Nope. Det er manuelt sat op hver for sig.

Men nu har jeg kigget loggen igennem, og har en idé om hvilket script der er syndebukken. Så det vil jeg lige prøve at se nærmere på. Så endnu engang tak for hjælpen.  :)
Avatar billede showsource Seniormester
09. maj 2009 - 15:06 #18
Det var godt! :O) ( At du selv har installeret! )
Avatar billede showsource Seniormester
09. maj 2009 - 15:07 #19
Og det er nok noget mail som udnyttes til at sende spam ?
Avatar billede zagger Juniormester
09. maj 2009 - 15:07 #20
Og nu kører det dælme igen.  :) Tak for det. Det har virkelig givet mig grå hår de sidste mange måneder.
Avatar billede showsource Seniormester
09. maj 2009 - 15:15 #21
Fint nok ! :O)

Hvad præcis var så problemet ?
Avatar billede zagger Juniormester
09. maj 2009 - 15:28 #22
Jeg har en side, som du kan se i min profil, hvor man kan downloade fra. Og download-mappen var frit tilgængelig. Det er den ikke mere nu. Og så er download-scriptet også sårbar over for "robotter". Så det skal lige opdateres. Men jeg har lavet en midlertidig løsning hvor jeg har fjernet de programmer som åbenbart var meget populære. Og så kørte det. Så det er jo helt sikkert der problemet ligger.

Så i gang med kodningen.  :)
Avatar billede showsource Seniormester
09. maj 2009 - 15:32 #23
Jahhh, findes der noget bedre end kodning! :O)

Vil da også gerne lige anbefale awstats :O)
http://awstats.sourceforge.net/
Avatar billede zagger Juniormester
09. maj 2009 - 15:40 #24
Nope, absolut det bedste tidsfordriv der findes. :)

Vil lige kigge nærmere på AWStats.