Avatar billede alexf Nybegynder
05. maj 2009 - 14:48 Der er 4 kommentarer

Tilføje felter -> eksisterende tabel i en MySql database

Lad det være sagt med det samme. Jeg er absolut ingen ørn til MySql.
Men vil gerne tilføje flere felter til en eksisterende tabel (settings) med følgende:

$result = dbquery("ALTER TABLE ".DB_PREFIX."settings ADD
fattachmax INT(12) UNSIGNED NOT NULL DEFAULT '150000',
fattachtypes VARCHAR(150) NOT NULL DEFAULT '.gif,.jpg,.png,.zip,.rar,.tar',
fthumb_w SMALLINT(3) UNSIGNED NOT NULL DEFAULT '100',
fthumb_h SMALLINT(3) UNSIGNED NOT NULL DEFAULT '100',
fil_w SMALLINT(4) UNSIGNED NOT NULL DEFAULT '400',
fil_h SMALLINT(4) UNSIGNED NOT NULL DEFAULT '300',
fil_max_w SMALLINT(4) UNSIGNED NOT NULL DEFAULT '1800',
fil_max_h SMALLINT(4) UNSIGNED NOT NULL DEFAULT '1600',
fil_max_b INT(10) UNSIGNED NOT NULL DEFAULT '150000',
fthumb_compression CHAR(3) DEFAULT 'gd2' NOT NULL,
fthumbs_per_row SMALLINT(2) UNSIGNED NOT NULL DEFAULT '4',
fthumbs_per_page SMALLINT(2) UNSIGNED NOT NULL DEFAULT '12',
fil_watermark smallint(1) UNSIGNED NOT NULL DEFAULT '0',
fil_watermark_image varchar(255) NOT NULL DEFAULT 'images/watermark.png',
fil_watermark_text smallint(1) UNSIGNED NOT NULL DEFAULT '0',
fil_watermark_text_color1 varchar(6) NOT NULL DEFAULT 'FF6600',
fil_watermark_text_color2 varchar(6) NOT NULL DEFAULT 'FFFF00',
fil_watermark_text_color3 varchar(6) NOT NULL DEFAULT 'FFFFFF',
fil_watermark_save smallint(1) UNSIGNED NOT NULL DEFAULT '0',
");

Men jeg får følgende fejl:

You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'fattachtypes VARCHAR(150) NOT NULL DEFAULT '.gif,.jpg,.png,.zip,.rar,.tar', fth' at line 3

Er der nogen som kan vise mig vejen til en løsning
Avatar billede acore Ekspert
06. maj 2009 - 10:58 #1
Jeg tror at du skal have ADD foran hver felt - altså:

$result = dbquery("ALTER TABLE ".DB_PREFIX."settings ADD
fattachmax INT(12) UNSIGNED NOT NULL DEFAULT '150000',
ADD fattachtypes VARCHAR(150) NOT NULL DEFAULT '.gif,.jpg,.png,.zip,.rar,.tar',
ADD fthumb_w SMALLINT(3) UNSIGNED NOT NULL DEFAULT '100',
ADD fthumb_h SMALLINT(3) UNSIGNED NOT NULL DEFAULT '100',
ADD fil_w SMALLINT(4) UNSIGNED NOT NULL DEFAULT '400',
ADD fil_h SMALLINT(4) UNSIGNED NOT NULL DEFAULT '300',
ADD fil_max_w SMALLINT(4) UNSIGNED NOT NULL DEFAULT '1800',
ADD fil_max_h SMALLINT(4) UNSIGNED NOT NULL DEFAULT '1600',
ADD fil_max_b INT(10) UNSIGNED NOT NULL DEFAULT '150000',
ADD fthumb_compression CHAR(3) DEFAULT 'gd2' NOT NULL,
ADD fthumbs_per_row SMALLINT(2) UNSIGNED NOT NULL DEFAULT '4',
ADD fthumbs_per_page SMALLINT(2) UNSIGNED NOT NULL DEFAULT '12',
ADD fil_watermark smallint(1) UNSIGNED NOT NULL DEFAULT '0',
ADD fil_watermark_image varchar(255) NOT NULL DEFAULT 'images/watermark.png',
ADD fil_watermark_text smallint(1) UNSIGNED NOT NULL DEFAULT '0',
ADD fil_watermark_text_color1 varchar(6) NOT NULL DEFAULT 'FF6600',
ADD fil_watermark_text_color2 varchar(6) NOT NULL DEFAULT 'FFFF00',
ADD fil_watermark_text_color3 varchar(6) NOT NULL DEFAULT 'FFFFFF',
ADD fil_watermark_save smallint(1) UNSIGNED NOT NULL DEFAULT '0'
");

og så er der et komma for meget til slut, men jeg er ikke sikker på, at det betyder noget.
Avatar billede alexf Nybegynder
06. maj 2009 - 22:23 #2
Har forsøgt - dog uden anden resultat.

Nu ved jeg ikke om det har betydning. Det er supplerende felter til settings i en PHP-Fusion database
Avatar billede alexf Nybegynder
07. maj 2009 - 00:51 #3
@acore !
Efter endnu engang test og korrekt skrivning - så virkede det s...
Smid så jeg ka' lønne
Avatar billede alexf Nybegynder
14. maj 2009 - 23:02 #4
Hermed point