Avatar billede ejsing_ Nybegynder
03. maj 2009 - 22:17 Der er 4 kommentarer

Køb af fladskærmsfjernsyn

Hej Eksperten.dk

Nu har jeg kigget lidt i diverse tilbudsaviser, men jeg er lidt rundt på gulvet over det nye signal, HD, plasma, LCD osv. - hvad skal man vælge?

Jeg har et noget beskedent budget på ca. 2000kr (max 3.000kr), hvilket også er grunden til, at jeg kigger efter nogle gode tilbud.
Til gengæld er størrelsen jeg søger mellem 20" og 26", så det kan måske lade sig gøre; jeg vil selvfølgelig hellere have kvalitet end størrelse. :-)

Altså:

20" - 26"
2000 kr (max: 3.000kr)

Ellers har jeg ikke så mange krav - hvad er "must-have"?

På forhånd tak!
Mvh,
Ejsing
Avatar billede mstorgaard Praktikant
03. maj 2009 - 23:19 #1
Det nye signal kræver en MPEG-4 digital tuner, hvor man må forvente, at det er en MPEG-2 digital tuner, hvis det ikke står specificeret.

HD har noget med opløsningen at gøre. HD-Ready betyder min. 720 pixels på den vertikale akse, mens Full HD betyder min. 1080 pixels på den vertikale akse. Desto flere pixels giver selvfølgelig tydeligere billede (flere detaljer).

Forskellen på Plasma og LCD er materialerne de er produceret af.
Der kan læses mere om det her: http://www.allok.dk/default.asp?Action=Details&Item=318

Mht. til et fjernsyn i de størrelser i den prisklasse, så vil jeg umiddelbart anbefale at holde øje med tilbudsaviserne fra fx Føtex eller Bilka, hvor der ofte kommer tilbud, der muligvis rammer indenfor dine specifikationer.
Og der er ikke så meget "must-have" i den størrelse fjernsyn, hvor fx Full HD må anses for at være ligegyldigt. Selve den digitale tuner er heller ikke så vigtig normalt, da man kan købe dem som eksterne tunere.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
03. maj 2009 - 23:36 #2
Du kan også finde en del gode informationer her: http://www.pcworld.dk/art/10526?page=1

...om stik, forbindelser og tekniske termer.
04. maj 2009 - 07:12 #3
Avatar billede Jensen DK Novice
04. maj 2009 - 07:19 #4
Har du egen antenne eller er dit signal fra en udbyder,kabel tv, og LCD bruger mindre strøm end plasma som dog ikke findes noget videre af i størelsen 20 til 26 tommer.