Avatar billede olel Nybegynder
07. juli 2001 - 22:29 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Autonummerering

I et nøglefelt har jeg brugt tlf. nr. som kundenr. Det har jeg fortrudt. Nu vil jeg gerne ud fra 50 000 have lagt +1 til automatisk hver gang jeg skal oprette en ny post.
Er der en god ide\'
På forhånd tak
Avatar billede well_r Nybegynder
07. juli 2001 - 22:35 #1
ja..det er en god idé..men kunde nummeret er ikke så ringe.. -> det er jo noget unikt.. så derfor behøver du ikke noget felt med.. eks. navnet id.. som har auto_increament på.. telefon nr. er mindst ligeså godt :)
da der ikke er nogen der har det samme nr. :o)
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
07. juli 2001 - 22:42 #2
indtil kunden flytter. Så er der mulighed for at den, der overtager nummeret, kan gå hen og ønske at blive kunde. Så det olel gør det helt rigtige, altså tildeler hver kunde et unikt ID automatisk
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
07. juli 2001 - 22:44 #3
det sparer også en del problemer hvis kunden skal have opdateret sit tlf nummer, og nummeret (kunde ID) er fremmednøgle i andre tabeller (f.eks. tabeller med ordre el lign)
Avatar billede mugs Novice
07. juli 2001 - 22:54 #4
Der er noget misvisende i dit sprøgsmål.

Dit spørgsmål hedder \"Autonummering\", og i din forklarende tekst benytter du tlfnr. som promær nøgle.

Du må vælge hvad du vil bruge som primær nøgle : et autonummeringsfelt eller tlfnr.

Et autonummeringsfelt er på sin vis meget godt, blot låser det dig idet en oprettet post som du evt. senere fortryder allerede har brugt et autonummer. Dette kan kun ændres hvis du komprimerer din database inden du opretter den næste post. Alene af denne grund er jeg modstander af autonummeringsfelter.

Tlfnr. er en god primær-nøgle, hvis du er sikker på, at kun een kunde har dette telfnr. Hvis du har flere kunder i samme firma, vil du risikere, at kunderne har samme tlfnr. Og så duer denne nøgle ikke.

I mange firmaer er det jo moderne med direkte indvalgsnr, hvad vil du gøre når din kunde får nyt job i et andet firma, eller i det samme firma blot med et andet lokalnr.? Hvis du beholder et direkte indvalgsnr. som primærnøgle, vil du jo risikere at \"hænge\" en ny medarbejder op på forgængerens synder.
Af disse årsager er meget kritisk overfor well r\'s svar:

\"telefon nr. er mindst ligeså godt\"

det er det ikke!!!!!!!

I stedet vil jeg anbefale, at du laver et unikt  numerisk felt der refererer til personen som kunde. når du har gjort det, er det ikke noget problem at lave en VBA-procedüre, der ved oprettelse af en ny kunde automatisk tildeler denne nye kunde en kundenr, der er fortløbende i henhold til din kundetabel.

Mvh / Mugs
Avatar billede mugs Novice
07. juli 2001 - 22:58 #5
Mens jeg har har skrevet har stringbuffer skrevet nogle kommentarer, og jeg er helt enig i disse, hvilket vel også underbygger mit første svar.

Mugs
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
07. juli 2001 - 23:25 #6
/hi5 Mugs
Avatar billede olel Nybegynder
10. juli 2001 - 07:54 #7
Tak for svarene!
Er der så en der vil fortælle mig hvad jeg skal gøre for at lave mit nøglefelt (hvor det er tlf.nr. jeg bruger nu) om til et felt hvor der bliver lagt 1 til hver gang man begynder på en ny post?
På forhånd tak
Avatar billede rashid Praktikant
10. juli 2001 - 09:10 #8
Det kan du ved at åbne tabellen i designmode
oprette et felt eks \"test\" - data type som Number
og i Default Value (nederst på siden) skrive 0+1 - Der vil så blive lagt 1 til hver ny post !??
Avatar billede olel Nybegynder
10. juli 2001 - 11:11 #9
Skal jeg lave et nyt felt?
Kan jeg ikke bruge det felt jeg har i forvejen (det med tlf.nr.) Det griber jo ind i mange andre forespørgsler o.s.v.
Avatar billede rashid Praktikant
10. juli 2001 - 11:33 #10
Uanset hvad - har du lavet forespørgsler til en tabel og du ændrer i et nøglefelt skal du rette alle forespøgslerne til alligevel

send databasen, så kigger jeg på den
mailto:kim-me-na@city.dk
:-)
Avatar billede mugs Novice
10. juli 2001 - 23:26 #11
Jeg er enig med rashid - du bør lave et nyt felt som din primære nøgle, og trække dette felt ind i relevante forespørgsler og formularer.

I den formular du opretter nye poster, laver du en VBA procedüre der referer til det nye nøglefelt i tabellen og lægger 1 til.

Hvis du fastholder at lægge 1 til tlfnr, kan du i tlfnr-feltet i AfterUpdate skrive flg VBA-procedüre:

nøglefelt = tlfnr + 1

hvilket betyder, at hver gang du ændrer eller opretter et tlfnr, vil procedürer lægge 1 til i næglefeltet, som f.eks:

tlfnr = 35265888
Nøglefelt = 35265889

Mvh / Mugs
Avatar billede olel Nybegynder
16. juli 2001 - 10:03 #12
Hej rashid
Må jeg sende databasen til dig?
Mvh
olel
Avatar billede mugs Novice
22. juli 2001 - 08:24 #13
olel > fik du løst dit problem? I giver fald så vær venlig at afslutte spørgsmålet.

/ Mugs
Avatar billede olel Nybegynder
23. juli 2001 - 08:03 #14
Hej Mugs
Rashid arbejder på sagen
/ Olel
Avatar billede olel Nybegynder
31. juli 2001 - 14:27 #15
Hej Rashid
Du skal have mange tak for hjælpen. Jeg begynder at prøvekøre basen når jeg kommer hjem fra ferie
Avatar billede olel Nybegynder
31. juli 2001 - 14:28 #16
Med venlig hilsen
/olel