Avatar billede jakl2 Nybegynder
30. april 2009 - 10:37 Der er 2 kommentarer

Tricky GROUP BY

Hej eksperter

Jeg er ved at tilrette noget gammel kode.

Jeg skal lave en group by på p.products_id, som der allerede bliver gjort. Derfor skal der laves en group by p.collection_id, men dem hvor collection_id er lig med 0 (tallet) skal ikke grupperes. Det er altså kun dem med 1,2,3,4,5 osv der skal grupperes.

Koden er nu:

$listing_sql = "select " . $select_column_list . " p.products_id, p.manufacturers_id, p.products_price, p.products_tax_class_id, IF(s.status, s.specials_new_products_price, NULL) as specials_new_products_price, IF(s.status, s.specials_new_products_price, p.products_price) as final_price from " . TABLE_PRODUCTS_DESCRIPTION . " pd
          left join " . TABLE_PRODUCTS . " p on p.products_id = pd.products_id
          left join " . TABLE_MANUFACTURERS . " m on p.manufacturers_id = m.manufacturers_id
          left join " . TABLE_PRODUCTS_TO_CATEGORIES . " p2c on p.products_id = p2c.products_id
          left join " . TABLE_SPECIALS . " s on p.products_id = s.products_id
          where p.products_status = '1' and pd.language_id = '" . (int)$languages_id . "' and p2c.categories_id = '" . (int)$current_category_id . "' and ".(int)$current_category_id." IN ( SELECT categories_id FROM categories WHERE ((customers_groups_id = '') or (customers_groups_id is NULL) ) ) and ( (p.givskovcykler = 0) ".

          //petyus filter
          (($_SESSION['is_own_site']) ? " or (p.givskovcykler = 1)  " : "" )  .
          (($_SESSION['cykeldillen']) ? " or (p.givskovcykler = 10)  " : "" )  . ") ".

          " GROUP BY p.products_id ";
Avatar billede acore Ekspert
30. april 2009 - 18:22 #1
Du kune opdele det i to SELECT, en hvor du tog de records, hvor collection_id var 0 uden GROUP BY og en, hvor du tog de records, hvor collection_id ikke var 0 med GROUP BY og så kunne du samle resultatet med en UNION.

Altså noget i stil med:

(SELECT ... WHERE collection_id = 0)
UNION
(SELECT ... WHERE collection_id <> 0 GROUP BY collection_id)

Der er muligvis smartere og mere effektive måder, men jeg kender ikke til muligheden for selektiv GROUP BY.
Avatar billede jakl2 Nybegynder
01. maj 2009 - 08:02 #2
acore > Ja, det havde jeg også tænkt over, men så synes jeg bare den bliver for lang og klumpet.

Ind til videre har jeg kopiret id på recorden over i collection_id, så er den i hvert fald forskellig.