Avatar billede kischi Novice
30. april 2009 - 01:10 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Scrollbar hopper ukontrolleret

Hej,

Jeg har et problem, med en scrollbar som hvis jeg prøver at scrolle så en gang imellem hopper den op eller ned til det punkt scrollbaren har været på før.

I kan se problemet på:
http://radiojazz.dk/udsendelser.aspx

og så prøv at scroll lidt op og ned, og se at den hopper.

Er der nogle som ved hvordan man kan rette dette problem?

Håber i forstår hvad jeg mener.

Tak
Avatar billede mc_fly Nybegynder
30. april 2009 - 03:51 #1
Jeg kan godt se hvad du mener.

Er de tidspunkter et udtræk fra en database, og i så fald, er det Mysql?

Derudover er der ret mange linjeskift i kildekoden som ikke er nødvendige. Kan du prøve at fjerne dem?
Avatar billede fusion-it Nybegynder
30. april 2009 - 08:37 #2
Når du så er færdig med at rydde op ....

kan du evt klikke her:
http://validator.w3.org/

Put din side igennem der du har over 500 fejl.

Så det er måske lidt forståligt den ikke funker:)

Good Luck!
Avatar billede fusion-it Nybegynder
30. april 2009 - 08:45 #3
Nu har jeg så lige kikket koden igennem og hele konen er NO NO

Du looper ID som er unik ID må kun bruges en gang derfor anbefaler jeg ALTID class ;)

Læs mere her :
http://www.html.dk/tutorials/css/lektion7.asp

Good luck!
Avatar billede kischi Novice
30. april 2009 - 13:02 #4
Ok tak, nu har jeg prøvet at rette nogle fejl og prøvet at validere den igen. nu er der kun 3 fejl ;-)

Men alle de steder hvor jeg har ændret div til class istedet for id, kommer der en grøn streg under og så står der når jeg køre musen henover:

the class or CssClass value is not defined, men det virker jo fint på siden.
Bortset fra det med scrollen selvfølgelig.

Jeg forstår heller ikke hvorfor der står så meget hvis man klikker "vis kilde"

Fordi her er alt det kode jeg har skrevet:

aspx siden:

<%@ Page Title="" Language="C#" Debug="true" SmartNavigation="true" MaintainScrollPositionOnPostback="true" MasterPageFile="~/MasterPage.master" AutoEventWireup="true" CodeFile="udsendelser.aspx.cs" Inherits="udsendelser" %>

<asp:Content ID="Content1" ContentPlaceHolderID="head" Runat="Server">
</asp:Content>
<asp:Content ID="Content2" ContentPlaceHolderID="ContentPlaceHolder1" Runat="Server">

    <asp:Repeater ID="program" runat="server">

    <ItemTemplate>
    <div class="container_udsendelser">
    <div class="container_udsendelser_txt">
      <div class="dato_udsendelser">  <%# Eval("date", "{0:d}")%></div>

      <span class="program_txt">
      <%# Eval("tid", "{0:t}")%>
      </span>

      <span class="txt_udsendelser"> <%# Eval("txt")%></span>

                      <span class="link_udsendelser">

                      <%#
(Eval("titel").ToString().Length > 0) ? "<a href=\"viewpage.aspx?task=edit&id=" + Eval ("id").ToString() + "\">Læs mere...</a>" : ""
%>
      </span>

        </div>
  <br />

    <!--<a href="viewpage.aspx?task=edit&id=<%# Eval ("id") %>">Læs mere...</a>-->

    </ItemTemplate>
    </asp:Repeater>

</asp:Content>

cs siden:

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Web;
using System.Web.UI;
using System.Web.UI.WebControls;
using System.Data.SqlClient;
using System.Data;
using System.Configuration;
using System.Collections;
using System.Web.Security;
using System.Web.UI.WebControls.WebParts;
using System.Web.UI.HtmlControls;

public partial class udsendelser : System.Web.UI.Page
{
    SqlConnection objconn = new SqlConnection(ConfigurationManager.ConnectionStrings["ConnectionString"].ToString());
    SqlCommand objcmd = new SqlCommand();
    protected void Page_Load(object sender, EventArgs e)
    {

        GetLinks();

        if (Request.QueryString["task"] != null)
        {

            switch (Request.QueryString["task"].ToString())
            {
                case "edit":
                    //do
                    break;
            }

    private void GetLinks()
    {

        if (DateTime.Now.Hour > 3)
        {

            objcmd.Connection = objconn;
            objcmd.CommandType = CommandType.Text;
            objcmd.CommandText = "SELECT * FROM PROGRAM WHERE DATE >= convert(varchar, GETDATE()) AND DATE <= DATEADD(Month, 2, GETDATE()) ORDER BY date,tid ASC";

            SqlDataReader reader = null;

            objconn.Open();

            reader = objcmd.ExecuteReader();
            program.DataSource = reader;
            program.DataBind();

            objconn.Close();
        }

        else
        {

            objcmd.Connection = objconn;
            objcmd.CommandType = CommandType.Text;
            objcmd.CommandText = "SELECT * FROM PROGRAM WHERE (DATE >= convert(varchar, GETDATE()) OR (DATE <= DATEADD(Month, 2, GETDATE())) AND DATE = DATEADD(day, DATEDIFF(day, 0, GETDATE()), 0)) ORDER BY date,tid ASC";

            SqlDataReader reader = null;

            objconn.Open();

            reader = objcmd.ExecuteReader();
            program.DataSource = reader;
            program.DataBind();

        }

Jeg har jo slet ikke skrevet noget javascript eller noget.
Ved du hvad der kan være i vejen nu?

Tak
Avatar billede fusion-it Nybegynder
30. april 2009 - 14:15 #5
Har du huske at rette i CSS filen ?

Det er ikkenok bare at rette i den ene fil ;) det ID referere jo til en defination i CSS filen ;)

Good luck!
Avatar billede fusion-it Nybegynder
30. april 2009 - 14:16 #6
Gør dig selv en tjeneste og kik her

Læs mere her :
http://www.html.dk/tutorials/css/lektion7.asp

:)
Avatar billede kischi Novice
30. april 2009 - 14:36 #7
Ja jeg har husket at ændre det til class i både css filen og aspx siden. Det er også derfor jeg ikke rigtigt forstår det.

Og det ser jo også rigtigt ud, den viser jo layoutet rigtigt, så det må vel virke. Jeg ved bare ikke hvorfor den skriver det.

Men scrollbaren hopper stadig som før, men jeg ved ikke om det skulle have noget med det at gøre? :-D
Avatar billede fusion-it Nybegynder
30. april 2009 - 15:48 #8
Jeg ser din css indholder å dette er også et no no

Du har oxo dette her
asp:UpdatePanel
{
    background-color:#ffffff;
}

I sidste linje??????

Mit råd er nok at rydde lidt op :)
Avatar billede fusion-it Nybegynder
30. april 2009 - 15:56 #9
Du har jo  ikke rettet det i css filen ?

#dato_udsendelser
{
    font-size:10px;
    font-weight:bold;
  width:100px;
}

skal være

.dato_udsendelser
{
    font-size:10px;
    font-weight:bold;
  width:100px;
}

# definere til ID
. til class
Avatar billede fusion-it Nybegynder
30. april 2009 - 15:57 #10
lav eller få lavet noget nyt det her er en gang markværk hvis du spørger mig :)
Avatar billede fusion-it Nybegynder
30. april 2009 - 16:00 #11
Prøv evt med

body {
    font-family:Verdana, Arial sans-serif; font-size:14px; color:#fff;
    background-color: #000000;
    overflow:visible;
}

til

body {
    font-family:Verdana, Arial sans-serif; font-size:14px; color:#fff;
    background-color: #000000;

}

Alså unlad overflow:visible;
Avatar billede kischi Novice
30. april 2009 - 16:17 #12
ok nu har jeg slettet

asp:UpdatePanel
{
    background-color:#ffffff;
}

og også den med å.

og med hensyn til det med

#dato_udsendelser
{
    font-size:10px;
    font-weight:bold;
  width:100px;
}

så havde jeg lavet den samme lige nedenunder og bare lavet det om til en class, fordi der er stadig noget på de andre sider som har den som id. Og først vil jeg få scrollen til at virke på udsendelser og så vil jeg ændre det til class på alle de andre sider også, og så slette den fra min css.

og nu har jeg også slettet overflow fra bodyen, men det virker stadig ikke.

Jeg har virkelig aldrig været ude for noget lignende.
Avatar billede fusion-it Nybegynder
30. april 2009 - 16:46 #13
#Jeg har virkelig aldrig været ude for noget lignende.

Det har jeg heller ikke, magen til rodebutik skal manlede længe efter.

Men så tag du og læs her:

http://csnet.dk/html/artikler/stilark.asp

ID bliver ager før class, så du bliver a lså nød til at sætte dig lidt ind i hvordan det fungere.

Du kan ikke bare  slette og rette uden at vide hvad du gør :)

Jeg vil som sagt få en til at lavet noget nyt til dig hvis ikke lige du slev er så stærk i css :)
Avatar billede kischi Novice
30. april 2009 - 16:54 #14
Ja ok, jeg vil prøve at rette lidt op i det.
Og så se om det virker bagefter, så kan jeg vende tilbage hvis det ikke virker.

men tak for hjælpen.

Man lære jo noget nyt hver dag, så nu lære jeg bare noget nyt ved at rette i min css :-D

me tak for det. :-D
Avatar billede fusion-it Nybegynder
30. april 2009 - 17:15 #15
Selv tak ;)
Avatar billede kischi Novice
30. april 2009 - 18:11 #16
Hej Igen ;-)

Nu har jeg ryttet op i min css fil, og de andre filer.
og nu er der ikke noget uoverflødigt, alt det som er der bliver brugt.

Men scrollen hopper stadig som før og der kommer stadig en grøn streg under nogle af class navnene inde på aspx siden og så når jeg kører musen henover står der. "the class or CssClass value is not defined"

?
Avatar billede fusion-it Nybegynder
30. april 2009 - 20:48 #17
Jeg ser ingen grøn streg ;)

Jeg kan ikke rigtigt hjælpe dig videre, det kan skyldes UNI code der spunker men jeg tvivler :)

På en måde sker der noget hvor din kode spyttes ud, hvad det er godt sprøgsmål.

Good luck
Avatar billede fusion-it Nybegynder
30. april 2009 - 20:50 #18
Læg mærke til dette her når du validere

No Character encoding declared at document level

No character encoding information was found within the document, either in an HTML meta element or an XML declaration. It is often recommended to declare the character encoding in the document itself, especially if there is a chance that the document will be read from or saved to disk, CD, etc.

;)
Avatar billede kischi Novice
01. maj 2009 - 09:25 #19
hehe der er da heller ikke nogle grøn streg i min css ;-)

Og jeg har kigget lidt på det der med character encoding. Men jeg kan simpelt hen ikke finde ud af hvad det er jeg skal skrive for at encode det.
Jeg læste også lidt af den tutorial der er på det, men jeg rimelig lost.

Jeg ved ikke hvad det er jeg leder efter, fordi der er så mange forskellige muligheder, med hensyn til hvilke forskellige charset og sådan noget.

Ved du noget om det?

Tak
Avatar billede fusion-it Nybegynder
01. maj 2009 - 10:05 #20
Jeg har desværre ikke tid til at hjælpe lige PT

Men

http://www.alistapart.com/stories/doctype/

Her kan du læse om det :)

Good luck
Avatar billede kischi Novice
01. maj 2009 - 10:35 #21
ok tak, jeg har kigget på det, og nu ser jeg jo at der faktisk allerede var en doctype på min side:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Men jeg prøvede også lige at sætte en anden en ind, men den sagde stadig at den mangler når jeg prøver at validere det.
Avatar billede fusion-it Nybegynder
01. maj 2009 - 14:28 #22
Det er fordi din kode spytter nogle tegn ud som ikke er under den doctype du bruger.

Derfor anbefaler jeg dig at få lavet noget nyt eller lev med fejlene :)
Avatar billede kischi Novice
02. maj 2009 - 17:02 #23
Nå ok, underligt synes jeg.

Men så tror jeg at jeg må leve med fejlene, men jeg tror da ikke at det har noget at gøre med scrollen vel. ;-)