Avatar billede Support6 Nybegynder
29. april 2009 - 13:49 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Blokering af hjemmeside

Hejsa...

Jeg skal blokere en bestemt hjemmeside via en Dns record. sidder med en windows 2003 sbs server.

Men da jeg ikke er nogen haj til DNS opsætning, mangler jeg hjælp til dette.

Er der nogen der kan forklare fremgangsmåden på dette?
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
29. april 2009 - 16:36 #1
skal du blokkere for siden:
facebook.com
KAN det gøres som følgende:
log på serveren som administrator (dooh)
åben DNS manageren (administrative tools -> DNS)

åben nu "forward lookup zones" og højreklik herinde for at oprette en ny zone.
Zonen skal hedde facebook.com.
Den får du så til at pege på 127.0.0.1 eller en anden "bogus adresse".
Inde i zonen tilføjer du så en A RECORD (højreklik igen) som bare har værdien * og peger på samme "bogus adresse".

Det er nu så desværre sådan at DNS normalt er 1 time om at opdatere, men hvis du starter en kommandoprompt kan du skrive:
nslookup facebook.com x.x.x.x
hvor x.x.x.x er adressen til din DNS server, så spørger du direkte til denne server og bruger ikke din lokale cache.
Prøv så efterfølgende med:
nslookup google.com x.x.x.x
og se at denne svarer det korrekte!

NB!!! Vær opmærksom på hvad du laver, og test det KUN når andre ikke bruger systemet, du risikerer at lukke hele internet adgangen hvis det laves forkert! Så vid hvad du tilføjer, så du kan slette det igen!
Avatar billede Support6 Nybegynder
29. april 2009 - 20:24 #2
Tak for svaret mcb2001..

Det vil jeg da lige prøve... :-)
Avatar billede Splatman73 Nybegynder
08. februar 2011 - 00:41 #3
Jeg bruger HostsXpert. Det er simpelt at bruge. Det blokerer en masse virus sider fra nettet fra en database der opdateres jævnligt. Du skal blot selv jævnligt opdatere og ud skifte filerne. Det er nemt nok når du har sat dig lidt ind i det. Tager ikke mere end 10 min så skulle du nok kunne det uden ad. I "Editing" trykker du i det tomme felt under "Add Line", det skriver så automatisk ip'en "127.0.0.1" som er din egen maskine, nu skriver du så blot den side du vil blokere. Kan være du skal skrive flere linier for samme side, da der tit er flere start sider for samme side.
F.eks.
facebook.com
www.facebook.com
facebook.dk
www.facebook.dk
da-dk.facebook.com