Avatar billede lingo Nybegynder
28. april 2009 - 15:07 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Advanceret backup

Jeg benytter i dag en SQL server 2005. Herpå ligger databasen 'TEST'.

Jeg ønsker at tage backup af denne database 3 gange dagligt man-fre. Jeg ønsker at der hele tiden eksisterer 2 dages backup.
Dvs at onsdagsbackup kl 9 overskriver mandagensbackup kl 9, onsdagsbackup kl 12 overskriver mandagensbackup kl 12,og torsdagsbackup overskriver tirsdagbackup og så fremdeles.

Backupfiler skal lægges på x\SQLbackup

Hvis der er nogen der kan hjælpe mig må I meget gerne skrive det udførligt  :-)  TAK

Så vidt jeg kan lure kan det lade sig gøre at lave dette ved hjælp af Extended store procedure. Jeg ved hvordan man kalder den, men kender intet til instillingerne. Hvis der er nogen ved hvor man overskueligt kan lære om dette ville det blive værdsat. ;-) (EXECUTE master.dbo.xp_sqlmaint)
Avatar billede aaberg Nybegynder
28. april 2009 - 19:31 #1
Jeg skal prøve at guide dig igennem.

- Log på din databaseserver med Management Studio.
- Fold Management noden ud.
- Højreklik på Maintenance Plans, og tryk "New Maintenance Plan...".
- Hvis der kommer en feil, er det sikkert fordi Extended Stored Procedures er slået fra. Da skal du køre følgende script, som slår den på.

sp_configure 'show advanced options', 1;
GO
RECONFIGURE;
GO
sp_configure 'Agent XPs', 1;
GO
RECONFIGURE
GO
sp_configure 'show advanced options', 0;
GO
RECONFIGURE;
GO

- Kald eksempeltvis din Maintenance plan for "BackupPlan".
- I vinduet for oprettelse af Maintenance Plans, har du øverst nogle Subplans. Opret et subplan for hver tidspunkt du ønsker at der skal udføres en backup
- For hver subplan, trækker og slipper du en "Back Up Database Task" fra menuen nederst til venstre, ind på området under Subplans listen.

Prøv at se hvor langt du kommer. Støder du i problemer undervejs, må du bare spørge :-)
Avatar billede csvendsen Nybegynder
29. april 2009 - 06:42 #2
Prøv også at se programmet SQLBackup and FTP
http://sqlbackupandftp.com/

Er meget nem at sætte op, er gratis, og kan stilles til at sende en mail ved hver backup, hvis man ønsker det.

Benyttes nok mest til SQL Server Express 2005 and SQL Server Express 2008, da disse ikke har tools for backup, men jeg tror da også programmet kan benyttes til SQL server 2005.
Avatar billede lingo Nybegynder
29. april 2009 - 10:31 #3
Hej Aaberg - tak indtil videre
Jeg er nået til:
vinduet for oprettelse af Maintenance Plans, har du øverst nogle Subplans. Opret et subplan for hver tidspunkt du ønsker at der skal udføres en backup

Her er jeg godt nok blevet lidt i tvivl... Hvordan opretter jeg flere subplans?

Øverst har jeg mine faneblade med queries, nedenunder har jeg navnet på min maintainance plan, description og så schedule.
Under her kan jeg trække forskellige tasks ind fra venstre af.

Håber ikke det er alt for dumme spørgsmål ...
Avatar billede aaberg Nybegynder
29. april 2009 - 12:17 #4
Jeg har taget et screendump:
http://dl.getdropbox.com/u/671260/MaintenancePlan.png

For at tilføje en subplan, klikker du på "Add Subplan" i toolbaren lige over navnet på din Maintenance plan.

For at sætte op, hvornår en subplan skal køre, trykker du på knappen med et billede af en kalender på, helt til højre i subplan listen.

For at designe en subplan, trækker og slipper du tasks fra Toolboksen til området til højre for toolboksen. På screendumpet har jeg trukket en "Back Up Database Task" ind.

Har du flere spørgsmål, skal du ikke tøve med at spørge.
Avatar billede lingo Nybegynder
29. april 2009 - 14:03 #5
Dit skærmbilled er helt anderledes end mit. Jeg læst mig lidt frem til at man skal min. have servicepak 2 for at benytte sig af Subplans, så nu vil jeg gå i krig med at finde ud af hvilke opdateringe jeg har og hvordan man ellers opdatere SQL serveren...

Prøver dit forslag når jeg har fundet ud af hvordan man skal opdatere SQL delen... :-)
Avatar billede aaberg Nybegynder
29. april 2009 - 15:44 #6
Prøv med en almindelig Windows update. Ellers har du den nyeste service pack her:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=ae7387c3-348c-4faa-8ae5-949fdfbe59c4&displaylang=en
Avatar billede lingo Nybegynder
12. maj 2009 - 15:23 #7
Så... Update og opsætning på plads.
Nu glæder jeg mig til at se om det virker.

Jeg har lavet en subplan pr dag, som gentager hver 3. time, og har hver fil har en "levetid" på 2 dage.
Dvs 5 subplans i alt.

Jeg vender tilbage i løbet af de næste par dage med om det fungerer. :-)
Avatar billede aaberg Nybegynder
12. maj 2009 - 15:26 #8
Lyder spændende :-)
Avatar billede lingo Nybegynder
15. maj 2009 - 10:53 #9
Det fungerer :-)
Smid lige en "kommentar" som svar så du kan få velfortjente point!

Tusinde tak og god weekend
Avatar billede aaberg Nybegynder
15. maj 2009 - 11:11 #10
God weekend :-)