Avatar billede dennisbjorn Juniormester
28. april 2009 - 12:56 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til SELECT

Jeg har to tabeller; tbl_HP og tbl_HPAktivitetsplan.

tbl_HPAktivitetsplan har kolonnerne "deadlineAktiv" og "HPID", hvor sidstnævnte refererer til tbl_HP.
DeadlineAktiv er en dato gemt i tabellen således: yyyymmdd
tbl_HPAktivitetsplan kan indeholde ingen, én eller flere poster som referer til tbl_HP.

Jeg ønsker en select, hvor jeg ser alle poster fra tbl_HP, og feltet deadlineAktiv fra tbl_HPAktivitetsplan med den ældste dato (lavest værdi - hvis der er nogen).

Håber nogen kan hjælpe..
Avatar billede j3ppah Novice
28. april 2009 - 13:14 #1
SELECT    *
FROM        database.tbl_HP, database.tbl_HPAktivitetsplan
ORDER BY deadlineAktiv DESC

noget i den stil.
Avatar billede j3ppah Novice
28. april 2009 - 13:20 #2
hov. selvfølgelig
ORDER BY Database.tbl_HP.deadlineAktiv DESC
Avatar billede dennisbjorn Juniormester
28. april 2009 - 14:15 #3
Hej,

Der mangler noget, for der skal jo være en join melle de to tabeller.
Denne sætning medtager alle poster fra tbl_HPAktivitetsplan, men det skal være således, at vi kun ser poster som findes i tbl_HP, sammen med den ældste dato fra tabellen tbl_HPAktivitetsplan, hvor ID er ens.

SELECT tbl_HP.ID, tbl_HP.Dato, tbl_HP.Opretter, tbl_HP.Deadline, tbl_HP.KPI,
      tbl_HPAktivitetsplan.DeadlineAktiv, tbl_HPAktivitetsplan.HPID
      FROM tbl_HP
      RIGHT JOIN tbl_HPAktivitetsplan tbl_HPAktivitetsplan ON tbl_HPAktivitetsplan.HPID=tbl_HP.ID
Avatar billede zebra_hansen Nybegynder
28. april 2009 - 15:11 #4
select h.*
    , a.MinimumDeadlineAktiv
tbl_HP as h
left join
    (select HPID, min(DeadlineAktiv) as MinimumDeadlineAktiv
    from tbl_HPAktivitetsplan
    group by HPID) as a
on h.HPID = a.HPID
Avatar billede zebra_hansen Nybegynder
28. april 2009 - 15:16 #5
Og her kommer den så lige med en from... ka' være det hjælper:

select h.*
    , a.MinimumDeadlineAktiv
from
tbl_HP as h
left join
    (select HPID, min(DeadlineAktiv) as MinimumDeadlineAktiv
    from tbl_HPAktivitetsplan
    group by HPID) as a
on h.HPID = a.HPID

Dette burde være hvad du efterspørger.