Avatar billede ogi Nybegynder
19. december 1999 - 21:53 Der er 9 kommentarer

Søgning

er der nogen der ved om det kan lade sig gøre at søge i hele databasen og ikke kun i en felt og at der samtidig kan være samme tekster uden der sker noget.sådan at man ikke behøver at oprette secondary index,hvis ja hvordan?
Avatar billede sjensen Nybegynder
20. december 1999 - 00:25 #1
Hvad er det for en database du taler om ?

Hvis det er paradox så kan du sagtens have flere felter i diverse records med samme indhold, blot ikke i de felter der er angivet som key-felter. De skal være forskellige.

Du behøver ikke et sekundært index for at finde data i en database. Ved hjælp af SQL kan du søge på alle records efter en bestemt tekst/tal uanset om dette er indexeret eller ej. Forskellen på om det du søger er indexeret eller ej ligger i den hastighed systemet finder dine records med. Hvis det er indexeret går det hurtigere.

Men hvis du har mindre end 10000 recs betyder tiden ikke så meget.

du skal bruge en TQuery og sætte hhv. alias og database navn.

Derefter sskriver du

TQuery1.close;
TQuery1.clear;
TQuery1.sql.add(Select * from database where felt = "tekst");
TQuery1.open;

Hvis du samtidig har sat en dbgrid og en datasource op så vil du se resultatet i gridden. Hvis ikke kan du løbe resultatet igennem med TQuery1.first og TQuery1.next.

Jeg håber dette hjælper dig lidt.

Hvis det er en paradox database og du ikke har prøvet det før, så kan jeg godt lave et lille program og sende dig.

sjensen
Avatar billede ogi Nybegynder
20. december 1999 - 10:52 #2
du må meget gerne lave den program
Avatar billede sjensen Nybegynder
20. december 1999 - 10:59 #3
Ok, hvilken mail-id skal jeg sende det til ?

Og er det ok hvis det er Delphi 4 ?

sjensen
Avatar billede ogi Nybegynder
20. december 1999 - 19:48 #4
min email er ogi@post.tele.dk
og jeg har delphi 3 men det kan vel også bruges.
Avatar billede kim_bille Nybegynder
30. december 1999 - 18:05 #5
Jeg arbejder i øjeblikket med db og delphi, og her ikke set det der med TQuery. Vil du sende det lille prg til mig også kim.bille@get2net.dk
Tak
Avatar billede dj Nybegynder
06. januar 2000 - 19:26 #6
jeg har egentlig altid gerne villet kigge lidt på paradox databaser, gider du hægte mig på dit lille kursus også ? :)

Min email er: dj@software.dk

tak
Avatar billede sjensen Nybegynder
07. januar 2000 - 09:49 #7
Hej Ogi, Kim_Bille og DJ:

Se i jeres indbakke efter en mail fra mig, men et eks. og noget forklaring

sjensen
Avatar billede dj Nybegynder
07. januar 2000 - 11:39 #8
Tak skal du ha', jeg kigger nok først på det når jeg får tid, men det er da rart at have lidt at gå ud fra :)
Avatar billede cope21 Nybegynder
16. februar 2000 - 18:31 #9
Hovsa sjensen...

Nu du er i gang med uddelingen af programmet, så må du da osse meget gerne smide en på Cope@partyline.dk - skal da se hvad det Paradox er.
Det kan da umuligt være ringere end MS Access... hehe :)

På forhånd tak!