Avatar billede Glad-for-Excel Nybegynder
27. april 2009 - 14:31 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

EXCEL - Returner et 1-tal i celle - hvis betingelse er opfyldt i en af foregående 10 celler.

Jeg har data i 10 kolonner fra A til J - kolonnerne har unik overskrift i række 1. I disse kolonner er der data, der er heltal fra 1 til 99. Kollonerne er uafhængig af hinanden - ikke sorteret - og samme tal kan fremgå flere gange i de 10 kolonner. Nogle celler kan være tomme.

I celle K1 står der en værdi (f.ex. heltallet 38).

I øvrige K-celler skal der være en formel der returner et 1-tal eller et 0.

Hvis værdien i celle K1 - indgår i et eller flere af cellerne A2 til J2 skal der i cellen K2 stå 1. Hvis værdien i celle K1 IKKE indgår i cellerne A2 til J2 skal der returneres et 0.

Hvis værdien i celle K1 - ingår i et eller flere af cellerne A3 til J3 skal der i cellen K3 stå 1. Hvis værdien i celle K1 IKKE indgår i cellerne A3 til J3 skal der returneres et 0.

o.s.v.

Jeg havde selv fundet en løsning - men den virker kun hvis værdien fra K1 indgår 1 gang i cellerne A2 til J2.
Avatar billede overtime Nybegynder
27. april 2009 - 16:16 #1
Formlen TÆL.HVIS(A2:J2;K1) vil tælle antallet af celler A2-J2 hvor celleværdien er lig K1. Hvis dette tal er større end nul skal 1 indsættes ellers indsættes 0.

Formelen for K2 kan derfor se ud som følger:
=HVIS(TÆL.HVIS(A2:J2;K1)>0;1;0)

Formlen for K3:
=HVIS(TÆL.HVIS(A3:J3;K1)>0;1;0)
Avatar billede rolfie Nybegynder
27. april 2009 - 16:24 #2
Prøv den her den virker for mig udfra hvad du har beskrevet:

=HVIS(TÆL.HVIS(A2:J2;K1)>0;1;0)

Rolf
Avatar billede rolfie Nybegynder
27. april 2009 - 16:24 #3
og så kunne man jo lige tilføje et par $...

=HVIS(TÆL.HVIS(A2:J2;$K$1)>0;1;0)
Avatar billede rolfie Nybegynder
27. april 2009 - 16:26 #4
og man skal så ikke have vinduet åbnet mens man laver formlen i excel mens man svarer, for så er der bare en anden der gør det samtidigt... my bad... ,o)

Rolf