Avatar billede speedy_2003 Nybegynder
27. april 2009 - 12:53 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til database system

Hej folkens, jeg er ved at lave et database system da jeg er ved at starte en lille virksomhed op med IT-Support, men jeg er ikke helt ind i MS Access endnu desværrer så derfor søger jeg lidt hjælp herinde, jeg har et par tabeller i min database, en tabel med kunde information hvor deres unikke id hedder kundeid, samtidig har jeg en tabel hvor kundens pc oplysninger står skrevet, når jeg har oprettet en ny kunde og trykker på min kommandoknap som får formularen til at lukke ned og åbne en ny formular hvor den henter de sidste oplysninger som er indtastet i kunde tabellen, i den nye formular har jeg så en knap som hedder Opret PC, når jeg trykker på den åbnes en tredje formular hvor jeg indtaster kundens pc oplysninger, det jeg gerne vil have den til nu er at den automatisk skal lægge kundeid fra kunde tabellen ind i pc tabellen i det felt som hedder kundeid, sådan at senere kan slå kunden op og se alle de computeren som er tilknyttet den kunde.

håber ikke jeg har gjort det for vanskeligt i min forklaring, ellers må i sige til så skal jeg prøve at forklare nærmere.
Avatar billede mugs Novice
27. april 2009 - 13:33 #1
"har jeg så en knap som hedder Opret PC, når jeg trykker på den åbnes en tredje formular hvor jeg indtaster kundens pc oplysninger, det jeg gerne vil have den til nu er at den automatisk skal lægge kundeid "

Du opreter en variabel i stil med dette:

Dim VARa as long
VARa = Me.kundeid
Docmd.Openform "Den tredje form"
Me.kundeid = VARa
Avatar billede speedy_2003 Nybegynder
27. april 2009 - 15:22 #2
Tak for det hurtige svar mugs, jeg skal bare lige have lidt hjælp til at lave den variable, er det på knappen jeg skal indsætte den stump kode altså på Click funktionen.
Avatar billede mugs Novice
27. april 2009 - 15:28 #3
Ja - sæt den ind i den knap (Click event) der åbner den 3. form.
Avatar billede speedy_2003 Nybegynder
27. april 2009 - 15:48 #4
Jeg får en fejl når jeg sætter den ind på min knap den kode:

Run-Time Error:
Du kan ikke tildele en værdi til dette objekt.

min VB kode ser således ud:

Privat Sub opretpcknap2_click()
  Dim stDocName As String
  Dim VARa As Long
  VARa = Me.kundeid
  stDocName = "pcer_opret"
  DoCmd.OpenForm stDocName
  Me.kundeid = VARa
End Sub
Avatar billede mugs Novice
27. april 2009 - 19:08 #5
OK - Denne er afprøvet og fungerer:

Private Sub Kommandoknap4_Click()
Dim VARa As Long
VARa = Me.kundeid
DoCmd.OpenForm "pcer_opret", acNormal, "", "", acAdd, acNormal
[Forms]![pcer_opret]![PCkundeid] = VARa
End Sub

Du skal passe på, ikke at have 2 felter med samme navn. Du er nødt til at åbne formen pcer_opret i tilføjelsesmode, ellers åbner den i den første post, og ændrer en i forvejen eksisterende post.

Jeg kan sende dig en testdb med koden indsat. Blot læg din e-mail.
Avatar billede mugs Novice
28. april 2009 - 21:11 #6
Hvordan går det her?