Avatar billede celal Nybegynder
27. april 2009 - 11:45 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

låse af for brugernes adgang til databasevinduet

hvordan låser jeg af for en brugers adgang til Databasvinduet, så brugeren ikke kan bruge SHIFT eller F11 til at komme ind i databasvinduet? Om ikke andet, hvis man kunne sætte et password beskyttelse op.
Avatar billede jensen363 Forsker
28. april 2009 - 11:12 #1
Jeg benytter en function som aktiveres af form_open som deaktiverer brugen af SHIFT og/eller F11 ...

Syntax er : SetStartupProperties False

Følgende indsættes som modul

Function ChangeProperty(strPropName As String, varPropType As Variant, varPropValue As Variant) As Integer
    Dim dbs As Object, prp As Variant
    Const conPropNotFoundError = 3270

    Set dbs = CurrentDb
    On Error GoTo Change_Err
    dbs.Properties(strPropName) = varPropValue
    ChangeProperty = True

Change_Bye:
    Exit Function

Change_Err:
    If Err = conPropNotFoundError Then    ' Property not found.
        Set prp = dbs.CreateProperty(strPropName, _
            varPropType, varPropValue)
        dbs.Properties.Append prp
        Resume Next
    Else
        ' Unknown error.
        ChangeProperty = False
        Resume Change_Bye
    End If
End Function

Public Function SetStartupProperties(Værdi As Boolean)
    On Error Resume Next
    Application.SetOption "Key Assignment macro", "Autokeys"  'Angiv at makroen Autokeys benyttes til at definere genvejstaster
    ChangeProperty "AllowBuiltinToolbars", dbBoolean, Værdi  'Tillad indbyggede værktøjslinier
    ChangeProperty "AllowShortcutMenus", dbBoolean, Værdi    'Tillad indbyggede genvejsmenuer
    ChangeProperty "AllowBreakIntoCode", dbBoolean, Værdi    'Tillad Debug ved eventuelle fejl
    ChangeProperty "AllowSpecialKeys", dbBoolean, Værdi      'Tillad Specielle Access-taster (F11, Ctrl+G, Alt+F11 m.fl.)
    ChangeProperty "AllowBypassKey", dbBoolean, Værdi        'Tillad Shift-tast ved opstart
    ChangeProperty "AllowToolbarChanges", dbBoolean, Værdi    'Tillad ændringer af værktøjslinier og menuer
End Function

Jeg benytter så makroen Autokeys og en genvejstast til at ophæve denne spærring
Avatar billede celal Nybegynder
28. april 2009 - 12:42 #2
Kan du forklare lidt nærmere om hvordan du ophæver spærringen?
Avatar billede jensen363 Forsker
28. april 2009 - 13:12 #3
Genvejstast

RunCode = SetStartupProperties(true)

Dette medfører at brugeren kan åbne databasevinduet næste gang ved hjælp af SHIFT
Avatar billede celal Nybegynder
28. april 2009 - 14:42 #4
Jeg er ikke så stærk i Makroer, kan jeg danne en makro som fanger min genvejs tast? skal makroen hedde noget specielt?
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2009 - 22:48 #5
Måske en kombination af at distribuere en MDE-fil - og markere objekter i databasevinduet som skjulte objekter, kan løse din opgave . . .