Avatar billede jj30 Nybegynder
25. april 2009 - 12:04 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Krypter en tabel / database

Jeg er ved at kode et system der sender meddelelser ud via. e-mail. Jeg har præsenteret systemet for en bekendt som stillede spørgsmålet.

"Hvordan kan du garantere at du eller andre ikke kommer til at se de persondata jeg lægger ind i systemt?"

Mit spørgsmål til jer er:

Er det muligt at kryptere en tabel eller en hel mysql database så kunden og mit system har adgang til data? Men jeg ikke selv har adgang til data?

Jeg kan ikke se hvordan det skal være muligt, for mit system skal jo have fat i data. Det skulle i så fald være noget med at kunden har en kode som ikke lagres/kendes af systemet. Og hvis kunden så glemmer koden er han uden chance for at få genudsendt den.

Jeg vil helst have en løsning hvor det er en enkelt tabel der krypteres da min webhotel udbyder tager penge for ekstra databaser.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. april 2009 - 14:23 #1
Hvis data skal være sikrede mod både leverandøren af applikationen og administrator på den server det kører på, så skal data encryptes med en key som kun brugeren kender (og angiver når data skal accesses).

Du kan enten kryptere i applikationen eller i databasen.

Nyere MySQL understøtter AES kryptering.

Se:
  http://dev.mysql.com/doc/refman/5.1/en/encryption-functions.html#function_aes-encrypt

(husk at hvis bruger så glemmer hans password, så er data tabt !!)
Avatar billede jj30 Nybegynder
25. april 2009 - 17:52 #2
Hehe, det virker perfekt.

Lavede en hurtig test:
select AES_DECRYPT(AES_ENCRYPT("hejsa", "key"), "key")

Takker, Arne du er for genial:-)
Avatar billede arne_v Ekspert
25. april 2009 - 19:52 #3
så smider jeg et svar