Avatar billede emihlie Nybegynder
25. april 2009 - 11:30 Der er 6 kommentarer

matematik hjælp!

Hej.

Jeg er nogenlunde god til matematik, men der er nogle opgaver som jeg simpelt hen ikke kan finde ud af !
Jeg håber i kan hjælpe mig ;-)

1) Hvordan beregner jeg Sørens gennemsnits fart, når jeg ved at han har 4240 meter til skole & cykler det på et kvarter. Hvad skal jeg gøre?

2) Hvor lang tid tager det Mads at cykle til skole i gennemsnit pr. dag?
Jeg ved at han på en uge cykler 25 km i alt, på vej til skole & den samlede tid er 100 minutter. Hvordan udregner man det?

På forhånd, tak (-:
Avatar billede mbagge Nybegynder
25. april 2009 - 11:42 #1
Hej Emihlie

Istedet for at give dig den færdige løsning, så vil jeg omformulere spørgsmålene lidt. Forhåbetlig kan du så selv regne dig frem til resultaterne nu :)

1) Hvis søren kan køre 4240m på 15 minutter, hvor langt kan han så køre på 60 min? Og hvad er hans fart så?

2) Mads cykler hver uge i 100 minutter. Formodentlig går han i skole 5 dage om ugen og skal både køre frem og tilbage.
Hvor mange turer kører han hver uge og hvor lang tid tager hver tur?

/Bagge
Avatar billede jens48 Ekspert
25. april 2009 - 11:49 #2
Hvis du er nogenlunde god til matematik burde det være simple opgaver for dig.
Hvis Søren cykler 4240 m på et kvarter, cykler han 4 gange så langt på en time. Ergo bliver hans gennemsnitsfart 4240 m * 4 = 16960 m/timen = 16.96 km/t
Mads bruger 100 minutter om ugen på at cykle til skole. Hvis han går i skole 5 dage om ugen bliver det 100/5 = 20 minutter pr. dag.

Dit dansk er jo godt, så jeg forstår ikke at du kommer med 3. klasses opgaver her
Avatar billede emihlie Nybegynder
25. april 2009 - 11:51 #3
i 1'eren, skal jeg så gange de 4240m med 15 også gange det med 4 ? ;-) eller er jeg helt forkert på den?
Avatar billede vejmand Juniormester
25. april 2009 - 12:18 #4
1) (4240/15)*60 = 16960 = 16,96 Km/t
Avatar billede japping Nybegynder
25. april 2009 - 16:03 #5
1) hvis han kan køre 4240 m på 15 min, så skal du forestille dig at han kører 4240m med samme hastighed. Hvis du stopper ham efter 1 min, så har han kun kørt 1 min ud af 15. Det er det samme som at dele strækningen 4240m i 15 lige stor stykker og kigge på det første stykke. han vil altså køre 4240m/15 på 1 min. Dette tal skal du så gange med 60 min for at finde ud af hvor langt han kører på 60 min. dvs.  resultatet er 4240/15*60 m/t.
Husk at hastigheden er m/t eller km/t. Dvs. du skal bare finde ud af, hvor langt han kører på 1 time, da "m/t" er et udtryk for hvor langt han kører på een time.
Avatar billede martin_moth Mester
26. april 2009 - 14:23 #6
eller tænke på at fart er lig strækning pr tid. Så giver resten sig selv

Men sjovt at indlede med at du er rimelig god til matematik, for jeg vil da tro, at detet er noget man løser i 3-4 klasse?

Men derfor kan det jo være svært alligevel, no offence :o)