Avatar billede daddo Nybegynder
24. april 2009 - 11:03 Der er 6 kommentarer

Find ikke eksisterende nummer i en tabel

Hvordan findes nemmest alle autonummer (0-1000000) i en bestemt tabel som er blevet slettet gennem tiden?

Daddo
Avatar billede michael_stim Ekspert
24. april 2009 - 11:19 #1
Noget a lá:
SELECT id FROM tabel WHERE id NOT in(SELECT id FROM tabel WHERE id BETWEEN 1 AND 10000000)
Avatar billede webweaver Praktikant
24. april 2009 - 11:23 #2
Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår.
I princippet kan du jo ikke finde noget som er slettet.

Hvad vil du præcist gerne have?

Og så skal den vise 0-3000000 og 0-6000000?

Det nemmeste ville være rent faktisk ikke at slette dem, men tilføje et ekstra felt i tabellen som hedder "erase" fx. Og så bruge værdierne 1 og 0. Når du klikker på "slet" på din hjemmeside, så opdaterer den feltet fra 0 til 1.

Så kan du lynhurtigt fange alle dem som er "slettet" i din query.
Og samtidig kun vise dem som ikke er slettet ude på restet af sitet, hvis det skulle være nødvendigt :) Sådan ville jeg nok gøre det.

Men afhængig af hvor meget det fylder i din database, er det jo så spørgsmålet om du víl have slettet det helt.
Avatar billede michael_stim Ekspert
24. april 2009 - 11:22 #3
Sikke noget vrøvl jeg fik skrevet. Tænker lige om ;o)
Avatar billede michael_stim Ekspert
24. april 2009 - 11:26 #4
Tror problemet er:

Og så skal 5 og 8 vises.
Men som du skriver: Man kan ikke vise noget der ikke eksisterer ;o)
Avatar billede daddo Nybegynder
24. april 2009 - 11:41 #5
Mange tak for alle jeres svar, jeg fandt denne som kan bruges i et forum.

SELECT    TOP (1) number + 1 AS NEXT
FROM        number
WHERE    ((number + 1) NOT IN
                          (SELECT    number
                            FROM          number AS number_1 ))

Daddo
Avatar billede michael_stim Ekspert
24. april 2009 - 12:13 #6
Husk at læg et svar og accepter.