Avatar billede Arsin Nybegynder
23. april 2009 - 13:28 Der er 3 kommentarer

Automatisk lukning af Excel efter inaktivitet

Er det muligt at få excel til automatisk at lukke ned efter der har været inaktivitet i eks. 10 min?
Min udfordring er at jeg på mit arbejde har et excelark som flere personer skal indtaste data i og derfor ville det være smart hvis man kunne lave et vba script som fik arket til automatisk at gemme og lukke ned når det ikke har været brugt i x antal minutter.
Avatar billede komputerdk Mester
25. april 2009 - 20:36 #1
Det vil nok være mere smart at data lå i en database (behøver jo ikke være en dyr server , en alm pc med sql lite, mysql mfl kan gøre det) og evt  hente data  til excel. Autogem kan være farligt  hvis en er igang med en opdatering telefonen ringer  x tid senere er arket gemt og lukket og en anden skriver i det, men nu kan den første ikke gøre det færdigt.

Har leget lidt med en .timerfunktion hvor den sætter en værdi lig 1 hvis man ændrer noget og x tid senere ændres værdien til 0 . Samtidig starter en anden timer der skal gemme arket og lukke det ned efter x tid + 2 sek hvis værdien er 0. Desværre laver den pt endless loop da vba kun kører en kode afgangen.
Avatar billede lerskov Praktikant
15. maj 2009 - 22:11 #2
Jeg har engang lavet denne. Den kigger på om man har flyttet sig rundt i regnearket, hvis man ikke gør det inden for tiden gemmer og lukker den regnearket.

Denne del i et modul

Dim glcheck As Variant

Public Sub lukke()

h = ActiveCell.Row
l = ActiveCell.Column

nycheck = h & l
If glcheck = nycheck Then

ActiveWorkbook.Save
ActiveWorkbook.Close

End If

x = ActiveCell.Row
Y = ActiveCell.Column

glcheck = x & Y

Application.OnTime Now + TimeValue("00:00:15"), "lukke" 'HVORLÆNGE ARKET MÅ VÆRER ÅBENT

End Sub

Denne del i programkoden i THISWORKBOOK

Public Sub workbook_open()

Application.OnTime Now + TimeValue("00:00:05"), "lukke"

End Sub
Avatar billede lerskov Praktikant
15. maj 2009 - 22:31 #3
ups.. dervar vist en lille fejl

denne del skal se ud som nedenunder

Public Sub workbook_open()

Application.OnTime Now + TimeValue("00:00:05"), "lukke"

End Sub

Public Sub workbook_open()

call lukke

End Sub