Avatar billede chivaz Nybegynder
22. april 2009 - 21:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Strømstyring

Windows XP Professional.

Jeg har et par spørgsmål angående Strømstyring.

1. Jeg syntes jeg erindre jeg engang har læst noget kritisk omkring benyttelse af Systemstandby og Dvale.
Kan det passe? Hvad er jeres viden/erfaringer om disse funktioner?

2. I Strømstyring kan jeg se at både Systemstandby og Harddiske er indstillet.
Hvad er pointen med at indstille harddiskene til at slukke, når man samtidig har indstillet til Systemstandby efter samme antal minutter?
Jeg mener, hvis Systemstandby slukker harddiskene, hvorfor så også indstille dem separat? Håber i forstår, ellers spørg.

Jeg vil også gerne vide om harddiskene isoleret set har godt af at blive tændt og slukket så meget oftere som brug af Strømstyring medføre.
Avatar billede chivaz Nybegynder
22. april 2009 - 21:17 #1
Ang. det sidste -> Og hvad med windows?
Avatar billede CCodam Nybegynder
22. april 2009 - 21:24 #2
#0 Jeg har personligt aldrig haft problemer med Systemstandby/Dvale, dog har jeg nogen gange været ude for at den ikke ville starte op efter det, og genstart var derfor nødvendigt...

Nu slukker harddiskene altså kun ned, hvis der ingen aktivitet har været på dem i det antal minutter man sætter...derved vil det altså aldrig være muligt på fx systemdisken, da den altid laver noget ;)
Dog vil diskene selvfølgelig lukke ned sammen med systemstandby...

Harddiskene har ikke noget imod at blive slukket/tændt, og vil ikke blive slidt på den konto...dog ville jeg nok ikke vælge standbytid på 1min og så lave aktivet lige så snart den slukker, sådan så den hvert minut skifter imellem disse stadier :P

Jeg har selv sat mine diske til at slukke efter 15min inaktivitet, da der ikke er nogen grund til at holde mine lager diske der sjældent bliver brugt kørende hele tiden...
22. april 2009 - 21:37 #3
... og jeg bruger altid DVALE funktionen på min (master) stationære PC ... så ka' jeg lade diverse åbne (IE) sider bliver stående.
Samt E-Mail mm ...

Og er 100% klar igen på ~60 sekunder fra powerknappen...

Og iøvrigt enig med <CCodam> ...
Avatar billede chivaz Nybegynder
22. april 2009 - 23:28 #4
Ok.

Så vil jeg ubekymret fortsætte med at bruge begge dele.

Jeg har Systemstandby, Harddiske og Skærm indstilet til 20 min. Dvale til 2 timer.
Sidstnævnte har jeg hovedsageligt slået til fordi jeg har det med at glemme at slukke pc'en før jeg går hjemmefra.
Avatar billede chivaz Nybegynder
22. april 2009 - 23:29 #5
Tak for svarene.