Avatar billede kipolaks Nybegynder
21. april 2009 - 13:12 Der er 2 kommentarer

Default tekst i select menu

Hej

Jeg leder efter en måde at vise noget default tekst tekst i en select menu. Teksten der som default vises må IKKE være en option man kan vælge.

ex. vises teksten "vælg venligst" og når man klikker på den kan man vælge imellem de værdier der er trukket ud fra databasen. "vælg venligst" vises ikke i listen..

min kode:

<select name="locations">
<?
  $query="SELECT * FROM locations";
  $result=mysql_query($query) or die(mysql_error());
  while ($row = mysql_fetch_assoc($result))
  {
    echo '<option value="'.$row['id'].'">'.$row['description'].'</option>';
  }
?>
</select>
Avatar billede kipolaks Nybegynder
21. april 2009 - 13:31 #1
eller en måde hvor der ikke er valgt en defult værdi vil også virke.. altså hvor feltet er blankt indtil en værdi er valgt.
Avatar billede zips Juniormester
21. april 2009 - 23:17 #2
Når jeg laver den slags gør jeg det på denne måde, og valider om der er valgt noget, er value tom vil de blive bedt om at vælge noget i listen.

<select name="locations">
<option value="">vælg venligst</option>
<?php
  $query="SELECT * FROM locations";
  $result=mysql_query($query) or die(mysql_error());
  while ($row = mysql_fetch_assoc($result))
  {
    echo '<option value="'.$row['id'].'">'.$row['description'].'</option>';
  }
?>
</select>