Avatar billede tirdyr Nybegynder
19. december 1999 - 18:24 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til generalt fejlfinding på LAN

Jeg skal administrerer et Lokal Netværk i en uges tid og er rimelig med i hvordan vi får det op at køre, men jeg vil derfor gerne have nogle gode råd med hensyn til det!!

Så hvis nogen skulle have lyst til at give mig en fejlfindings guide eller lignede, vil jeg gerne give 200 point for det!!

Hilsen tirdyr
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
19. december 1999 - 20:33 #1
Det ville være rart hvis du ville fortælle lidt om fælgende:

Hvor mange maskiner er der på netværket?
Hvad skal de bruges til?

Hvad er det helt præcist du søger? Opstillings vejledninger til F.eks. TCP/IP? Er der en NT server til rådighed eller hvordan skal det styres af? Jeg kan godt komme med en masse guides til fejlfinding på et netværk, men er det opsætning eller har du helt styr på det?
Avatar billede greven Nybegynder
19. december 1999 - 22:05 #2
IDG bøger har et hæfte der hedder: Introduktion til netværk. den koster 89.- og beskriver det grundlæggende bag et netværk og ligeledes administration af et netværk.
Hvis det er et NT netværk, kan jeg anbefale "TechNetPlus, CD Subscription" det er en samling CDér Microsoft udgiver. De koster 2600.- +M pr. år. og så er der opdatering hver måned. Sættet indeholder ca. 50 CDér indeholdende ALT Microsoft opdateringer og TechNet som er en database der beskriver løsninger på ca. 350.000 problemer / spørgsmål vedr. Microsoft software.
Jeg kan kun anbefale denne samling hvis du er problemløser på MS produkter.
Mocrosoft Item No.: C08-00238.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
19. december 1999 - 22:46 #3
kig også på http://www.tech-nic.net
Avatar billede tirdyr Nybegynder
20. december 1999 - 10:14 #4
Jeg skal administerer et netværk til spil og mine erfaringer siger at det aldrig virker optimalt!!

der er ca. 30 - 50 computere med og vi har 2 stk 16 ports hub, med hubsswiths. nogle af computerne har eventuelt ikke et netkort deeer kan bruge et tp kabel.!

Jeg har selv To netkort!!

Avatar billede tirdyr Nybegynder
20. december 1999 - 10:16 #5
Og der som det ser ud nu ingen NT-server til rådighed
Avatar billede greven Nybegynder
20. december 1999 - 10:42 #6
Er det er Peer-to-Peer net ??
Er det et Novell net ??
Avatar billede tirdyr Nybegynder
20. december 1999 - 10:49 #7
???

Hvad er peer-to-peer??

Og så vidt jeg ved er det ikke Novell!!

Hvis jeg forrstår dig ret så mener du om det skal køres under Windows 9.x eller Hvad, for det skal det!!

Avatar billede greven Nybegynder
20. december 1999 - 12:02 #8
Hvis du ikke ved hvad et Peer-to-Peer net er.....så skal du nok finde en anden til at administrere nettet !!!
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
20. december 1999 - 14:30 #9
OK det lyder altså lidt uoverskueligt og ja hvis du ikke ved hvad peer to peer network er det nok lidt farligt at være administrator =)
Men jeg kan give dig en general fejlfinding og opsætnings guide i TCP/IP, så du kan få netværket op at køre! Men du bliver nød til at være mere præcis i sit SPM! Kan du ikke lige svare på det jeg spørger om i starten!?
Avatar billede tirdyr Nybegynder
20. december 1999 - 15:31 #10
Jeg tror mit spørgsmål er lidt uprøcist så jeg prøver lige at omformulere det!!

Jeg skal i en uge stå for styringen af et netværks"Party" med ca 35 computere. Vi har 2 stk 16 ports hubs, og en hubswiths, vi kan ricikere at der skal bruges en lille smule BNC- kabel til en del af vores netværk, men den største del af det skal køre over Twisted Pair kabler. Vi har som det ser ud lige nu ingen NT-server. Og jeg har været med til en del "Partys" hvor man ikke hare kunnet se andet end det halve af dem der er med.

Peer-to-peer har jeg aldrig hørt om, men det kan godt være jeg ved hvad det er hvis nogen vil uddybe det lidt for mig.

Vi plejer at bruge det meste af den tid vi er til "party" på at få det forbandede net til at kører optimalt.

Jeg ved hvordan jeg skal sætte TCP/IP op med IP-adresse: 10.10.10.[x] (hvor x er et tilfældig tal) og subnet skal sættes til: 255.255.255.0

Men hvis det ikke virker hvad så??
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
20. december 1999 - 18:11 #11
ja ok se nu ved vi hvad du snakker om! =)
Men jeg kan KUN anbefale en NT server når i er "så mange maskiner". en DHCP server + WINS ja det er en opskrift der virkelig vil noget når der er mange maskiner! Jeg spiller "party" ca hver 3 måned hos nogle virkelig proffer, og tro mig det net sparker røv! Det virker hver gang og hele tiden! Der er en NT server med WINS som navneopløsning og en DHCP server. Det er det eneste der skal til så skal der ikke laves noget på nogle af klienterne og maskinen har ikke noget at være specielt stor (PII 233 64 ram) det er fint nok!
Ellers for navneopløsning skal du til at lave LMHOSTS eller HOSTS filer og det er ikke helt sjovt hvis der er 40 maskiner på nettet =)
Jeg kan sende nogle artikler om hvordan man stiller WINS og DHCP op samt installation af NT!

Men jeres bønder med hensyn til netværk vil snart blive hørt!
Lad mig bare sige der er noget stort på vej.....
Avatar billede lrj Nybegynder
20. december 1999 - 19:40 #12
WIndows kan faktisk godt selv styre navneopløsning, bare maskinerne kan kommunikere direkte med hinanden, vistnok på port 135/136 stykker (i den størrelsesorden). SÅ hvis de bare er sat sammen i hubs, finder de selv ud af at kommunikere med hinanden.

Til et spil-netværk er DHCP ikke optimalt - man kan, så vidt jeg er informeret, resikere at skifte Ip ved en genstart, hvilket ikke er særlig smart hvis man kører ftp-server eller lignende. Desuden er det ret irriterende ikke at kende sin ip med 100% sikkerhed uden at skulle checke winipcfg programmet. Der findes spil hvor man skal indtaste ip'en på den maskine man vil connecte til... Ikke så fedt hvis den er dynamisk.

ALtså, mit råd: Lav en plan over lokalet, og tildel ip'er med hård hånd. Start fra en ende af, og giv vedkommende 10.10.10.1, næste 10.10.10.2, osv. Således undgår du at 2 får den samme IP, hvilken kan være noget af et problem.

Har du brug for mere hjælp, så bare sig til.
Avatar billede tirdyr Nybegynder
20. december 1999 - 19:41 #13
Hvis du vil sende dem til mig er pointene dine!!!

Send dem til tirdyr_@hotmail.com
Avatar billede tirdyr Nybegynder
20. december 1999 - 19:43 #14
lrj>> Det ved jeg godt, men derfor går der altid kage i det alligevel!!!

Jeg mangler nogle råd!!

Avatar billede lrj Nybegynder
20. december 1999 - 20:02 #15
tirdyr> Hvad går der kage i? Er det det at lave en bordplan, eller hvad? ;)

Hvis bare det hele er planlagt fra starten (ip'ere), bliver der ikke noget problem. Hvis derimod hver bruger tildeles "10.10.10.x, hvor x er et tal du selv vælger", så beder man jo ligefrem om problemer.

Så, hvad er det du vil have hjælp til?
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
20. december 1999 - 20:43 #16
Hvad snakker du on lrj??? Man kan sku da bare sætte lease time til Unlimited! Så har man samme IP hele tiden og de næste 40 år! Og IP adresser bliver ikke dårligere af at være dynamiske.
Og når man først har fundet sin IP så har man den fremover hvis DHCP server er stillet rigtigt op. Så DHCP er kun en fordel men har men en maskine der skal bruge en fast IP kan man bare lave en reservation i DHCP så simpelt er det!
Men du kan da også sætte IP op manuelt det er bare nemmere med DHCP og WINS! så ved man ligesom det virker.

Men jeg sender de der dokumenter til dig tirdyr, hvis det var mig du mente?
Avatar billede tirdyr Nybegynder
21. december 1999 - 17:01 #17
lrj>> Jeg mener at aelv om at man har fået sat alle ip'er op og alle tilsyneladende har sat deres computere rigtigt op, så kan man ikke se alle, der er nogle små problemer med at hente filer spille spil osv..  !!!!

ntmaniac>> Jeg vil være glad hvis jeg kunne få dem snarest muligt!!1

Avatar billede ntmaniac Nybegynder
21. december 1999 - 18:02 #18
Er du p ICQ? Men jeg smider nogle links og noget med hensyn til WINS og DHCP afsted men kontakt mig lige via mail eller ICQ
Avatar billede lrj Nybegynder
21. december 1999 - 18:06 #19
tirdyr> Skummelt, men Windows er heller ikke det mest stabile. Har selv haft min del af problemerne...

ntmaniac> Well, DHCP er sikkert meget fedt, har faktisk ingen erfaringer med det, men en smart ting ved faste ip'er, som tildeles folk, er, at alle kan se hvem de andre er ud fra "bordplanen". "Ham der over har en fed ftp - hans ip er ... .3 ud fra hans plads." Se, så slipper folk helt for at snakke sammen :)
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
21. december 1999 - 21:18 #20
Jamen jeg kan kun give dig ret lrj. Jeg siger det er bare nemmere med DHCP administrativt, og det virker ligegågodt som faste IP'er.
Men hvor er det lige idén med en FTP server til et LAN party ligger ? =)
men det er kanon at folk sliller for at snakke sammen...I Like that! =)
Avatar billede lrj Nybegynder
29. december 1999 - 13:27 #21
Ftp server til lan-party - well, shares stinker, og det kunne jo være smart med en ftp til at få lavet backup af sine kritiske data, ik'?
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
29. december 1999 - 17:04 #22
nej =) jeg kan ikke se hvorfor shares stinker er det ikke lidt ligemeget? Af hvad jeg har af erfaringer siger FTP mig ingen ting til lan! Et share er da hurtigere og nemmere vil jeg mene. Og FTP er da ikke et must til backup. Kan ikke helt følge dig men det er nok en smags sag =)
Avatar billede tirdyr Nybegynder
29. december 1999 - 23:05 #23
jeg ser frem til de dokumneter fra ntmaniac når di kommer for han sine point!!!

Hilsen tirdyr

P.S.: hvis der er nogle der kan komme med noget bedre ´kan de få 200 point oven i, men hvis ikke siger jeg tak til alle for deres medvirken.....
Avatar billede lrj Nybegynder
02. januar 2000 - 19:33 #24
ntmaniac - well, shares lægger mere eller mindre maskinen ned når der hentes fra en. Sidder du og spiller ryger frameraten i bunden og skidtet hakker helt vildt.. Med en ftp kan du måske mærke lidt, men slet ikke i samme grad.

Jeg har endda prøvet at min mus næsten ikke ville svare, og at musikken fra Winamp hakkede fordi der var 2-3 brugere på samme tid der hentede fra min maskine. Ufedt.

Du kender sikkert følelsen - Musen bliver "tung"...
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
02. januar 2000 - 23:34 #25
Ja ok det lyder fornuftigt nok. Men det med FTP tjaaaa det er nok rigtigt nok. Det er en smule mere besværligt men ok jeg vil da prøve det =)